خرید از سراسر دنیا


» چگونه ماهی را مرینت یا مزه دار کنیم

چگونه ماهی را مرینت یا مزه دار کنیم

خیلی از افراد جامعه بدلیل بوی زهم آبزیان دریایی از خوردن آن امتناع می کنند ولی شما میتوانید با روش های زیادی که امروزه در حرفه آشپزی در سراسر دنیا تهیه و نوشته شده است . از این تجارب ارزنده استفاده کرده و غذاهای لذیذی با انواع آبزیان تهیه کنید و البته ناگفته نماند که بدلیل قیمت بالای ماهی متاسفانه افراد بیشتر جامعه نمی توانند از این گوشت سفید و پروتئین مقوی استفاده کنند.


ماهی یکی از آبزیان لذیذ و خوشمزه است که فواید فراوانی دارد و با روش های متفاوتی پخته می شود. قبل از مزه دار کردن ماهی اگر تازه باشد بوی زهم زیادی ندارد، پس ماهی که تهیه می کنید تازه باشد. انتخاب ماهی تازه کار سختی نیست .محکم بودن پولک های ماهی، داشتن خاصیت ارتجاعی، صورتی یا قرمز روشن بودن آبشش ها و بوی ملایم نشانه های تازه بودن ماهی می باشد.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن


یخ زدایی ماهی در کیفیت پخت آن بسیار تاثیرگذار است و برای همین هم میتوانید در زمان یخ زدایی ماهی را در دلستر یا شیر قرار دهید و این روش علاوه بر از بین بردن بوی زهم ماهی طعم آن را هم لذیذ تر میکند.


ماهی را نیم ساعت قبل از پختن یا سرخ کردن طعم دار کرده چون هر چقدر ماهی در مواد مرینت بماند طعم اصلی ماهی از بین رفته و طعم ادویه ها قالب میشود.


برای اینکه ماهی در هنگام آب‌ پز کردن متلاشی نشود، مقداری سرکه و نمک در آب جوش بریزید و ماهی را در آن بپزید.


برای طعم دار کردن ماهی توسط پیاز و سیر رنده شده اول آب آن را بگیرید و بعد برشهای ماهی را در این آب قرار دهید.


براینکه ماهی در هنگام سرخ کردن خرد نشود، ابتدا قسمت بدون پوست را در روغن سرخ کنید، سپس قسمت پوست ماهی را سرخ کنید تا این اتفاق پیش نیاید.


ماهی شوریده

گوشتی لطیف دارد و بهتر است به صورت شکم پُر یا سرخ‌شده مصرف شود. دقت داشته باشید که برای پر کردن شکم این ماهی، فقط تا قسمت کمر ماهی باز شود.


در هنگام پخت ماهی در فر، پوست ماهی به سینی فر نچسبد، بهتر است ماهی را روی صفحه‌ سیلیکونی یا سینی تفلون و یا سینی را چرب کرده و قدری آرد سمولینا یا آرد سوخاری درشت روی سینی بپاشید. برای بوی ماهی از دست زدوده شود بهتر است دست های خود را با محلول سرکه و آب و یا آب و نمک بشویید.


مرینت کردن ماهی با زعفران

بهترین روش برای زدودن بوی زهم ماهی مزه دار کردن آن است. یکی از رایجترین راهها آغشته کردن ماهی به مخلوطی پودری شامل زعفران زرچوبه پودر سیر نمک و فلفل سیاه به تنهایی یا به همراه آرد سفید است.


ادویه ماهی و زردچوبه

برای مرینت کردن گوشت ماهی قبل از سرخ کردن ماهی را در مخلوط آرد، زردچوبه، ادویه‌ی ماهی، نمک و فلفل بغلتانید، سپس آن را در روغن سرخ کنید.


ماهی با لیمو و پیاز

پس از آنکه ماهی به قطعات دلخواه برای سرخ کردن بریده و تمیز شد آن را در مخلوط آبلیموی تازه، پیاز خرد شده و نمک و فلفل قرار می دهیم. این کار هم ماهی را طعم دار میکند هم بوی آن را می گیرد، فقط دقت کنید ماهی حداکثر نیم ساعت در مایه بماند در غیر این صورت ممکن است تلخ شود.


ماهی با سیر و پیاز

این دو یار دوست داشتنی، درواقع جزءلاینفک بیشتر غذاها هستند. هر دو از نظر طب سنتی گرم و خشک هستند. سیرکاهش دهنده فشارخون و آنتی‌بیوتیکی طبیعی و پیاز هم به‌عنوان پایین آورنده قندخون و یک انسولین طبیعی است.


ماهی با رزماری

این گیاه خوشبوی مدیترانه‌ای برای از بین بردن بوی بد و تند ماهی، میگو و مرغ بهترین انتخاب است. برای نگهداری رزماری تازه برگ‌های آن را از ساقه جدا کنید و درون دستمال کاغذی گذاشته و بعد در یک کیسه فریزر قرار دهید و داخل یخچال بگذارید.


 ماهی با زنجبیل

این ریشه دوست‌ داشتنی گل سر سبد آشپزی سبک هندی و چینی است. زنجبیل علاوه بر خاصیت انرژی‌زایی، کلسترول خون را پایین می‌آورد و به هضم غذا کمک می کند و از همه مهم‌تر اینکه خاصیت ضدسرطانی دارد.ماهی را قبل از پخت به زنجبیل آغشته کنید و از مزه ی متفاوت آن لذت ببرید.


ماهی با تمر هندی

دو نوع تمرهندی شور و شیرین پیدا می‌کنید. تمرهندی رسیده و شیرین به عنوان میوه مصرف می‌شود. تمرهندی خاصیت ضد درد و ضد باکتریایی هم دارد و مهم‌تر از همه، منبعی غنی از آنتی اکسیدان است. پس این خوراکی خوشمزه را اصلا دست کم نگیرید و مخصوصا اگر به مواد غذایی ترش علاقه دارید قبل از پخت، ماهی را به تمر هندی آغشته کنید و معجزه آن را ببینید.


ماهی با گشنیز

این سبزی نه تنها در جنوب ایران بلکه بین اعراب و هندی ها هم یکی از پرمصرف ترین سبزی هاست. در انواع قلیه، برای پر کردن داخل شکم ماهی و در انواع کاری‌ها از این سبزی معطر استفاده می‌شود. این سبزی علاوه بر اینکه خاصیت میکروب‌زدایی دارد ضدنفخ و دل درد هم هست پس خوب است از این سبزی خوشبو در مزه دار کردن ماهی استفاده کنید.


ماهی با سرکه

می توانید قطعات ماهی را در ترکیبی از زعفران، نمک، فلفل سیاه و سرکه قرار دهید و بعد از یک ساعت سرخ کنید و از طعم ترد و لذیذ ان لذت ببرید.


 ماهی با شیر و پیاز

برای مزه دار کردن ماهی قبل از سرخ کردن ماهی را فیله کنید و در شیر و پیاز خلالی خرد کرده به مدت3ساعت بخوابانید. سپس در آبکش بریزید، با نمک و فلفل مزه دار کنید، در آرد سوخاری بغلتانید و سرخ کنید.


ماهی یکی از وعده های اصلی هر سفره ایرانی است ، چه در قلیه و خورش و بصورت کباب در غذاهای محلی مختلف استفاده شود و چه بصورت سرخ شده یا سوخاری مصرف ماهی تازه بهتر از ماهی منجمد است


استفاده از غذاهای منجمد و یخ زده تبدیل به معضلی همه گیر شده بطوری که کارشناسان سلامت در تمام دنیا از شعار برای مقابله با غذاهای غیر تازه و منجمد استفاده می کنند تا مردم را به سمت خوردن غذاهای تازه با طراوت بیشتر و طبیعی تر دعوت کنند.


منظور از ماهی منجمد شده ماهی است که چندین ماه در سردخانه ها نگه داری می شود وتازگی و بافت اصلی خود را از دست می دهد.در بیشتر موارد هدف از این کار نگه داری ماهی برای فصل هایی است که ماهی کمتری در بازار یافت می شود


اولین تفاوت عمده ماهی تازه و ماهی فریز شده در خصوصیات فیزیکی این دو مشخص می شود.ماهی منجمد بوی زننده ی شدیدی دارد،تکه های باله یا پوست نامنسجم است و به راحتی از هم پاشیده می شوند و این عوامل منجر به کاهش کیفیت محصول می شوند.ماهی تازه دارای چشم های شفاف و کمی برآمده و پوستی براق و مستحکم است .


آبشش هایی به رنگ قرمز روشن دارد وبه همین علت بوی بد قوی و زننده ای ندارد. تمام این موارد باعث می شوند ماهی گوشتی خوشرنگ تر با بافت منسجم تری داشته باشد که در نهایت کیفیت آن را بالا می برد و میتوان غذای دلپذیری با آن طبخ کرد که همه از شکل ظاهری،مزه و بوی آن لذت ببرند.از آنجا که بو و مزه ی بهتر به معنای مصرف بیشتر ماهی و رسیدن مواد مغذی موجود در آن به بدن ،مخصوصا در کودکان، است ،


تفاوتی که منجر به برتری ماهی تازه می شود خواص تغذیه ای آن است. طبق تحقیقات علمی ماهی تازه دارای امگا 3 و اسید های چرب مفید بیشتری نسبت به ماهی منجمدی ست که مدتها در سردخانه نگهداری شده است.


امگا 3 مهم ترین منابع مغذی است که برای تقویت سیستم ایمنی، حفظ سلامت مغز ،کنترل وزن و عملکرد کبد مفید است ودر صورت مصرف مقادیر کافی، می تواند از ابتلا به بعضی سرطان ها جلوگیری کند.همچنین ماهی منجمد شده بدلیل از دست دادن آب موجود، حاوی مقادیر کمتری از ویتامین ها و مواد معدنی محلول در آب است که ارزش تغذیه ای آن را پایین تر می آورد.


انجماد می تواند به صورت غیر مستقیم باعث افزایش احتمال عفونت های باکتریایی شود زیرا اگر ماهی منجمد شده به خوبی یخ زدایی نشود احتمال خام ماندن آن قسمت های منجمد در حین پخت بیشتر است و احتمال بروز بیماری های عفونی ناشی از با باکتری هایی مانند شیگلا، سالمونلا و کلستریدیوم افزایش می یابد.


جای خرید ماهی منجمد و دوباره فریز کردن آن،ماهی را تازه بخرید و با روش مناسب در خانه فریز کنید.به این صورت که ماهی را به خوبی تمیز کنید. سر، پولک ها ، باله ها و دم و تمام قسمت های اضافی را جدا کنید. هرچه ماهی بهتر پاک شود احتمال تازه تر ماندن آن بیشتر است.در صورتی که ماهی بزرگ است آن را به قطعات کوچک تبدیل کنید و سپس بسته بندی کنید. ماهی بسته بندی شده را در قسمت های عقب تر طبقات فریزر که دما کمتر است نگه داری کنید.دقت کنید که بهتر است ماهی بیش از یک ماه در فریزر نگه داشته نشود


برای یخ زدایی مناسب نیز میتوانید ماهی را با بسته بندی برای چند ساعت در آب سرد بگذارید یا با روش صحیح در مایکروویو یخ زدایی کنید. فراموش نکنید که ماهی یخ زدایی شده را تا 24 ساعت استفاده کنید تا فاسد نشود و دوباره بسته را به فریزر باز نگردانید.یخ زدایی کامل و صحیح می تواند از بروز عفونت های باکتریایی جلوگیری کند.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! آلینز، تجربه لذت‌بخش خرید از سراسر دنیا! مشاهده