خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» طرز تهیه هویج پلو آذربایجانی

طرز تهیه هویج پلو آذربایجانی

مرصع پلو ، یا پلو جواهر نشان هم نامهای دیگر این پلو است که بدلیل استفاده از پسته و بادام و زرشک و مواد دیگر بدلیل رنگ زیبایی که به پلو میدهد، اسم برده می شود.


این پلوی خوشمزه با رنگ و شکل زیبایی که دارد اغلب برای مهمانی و جشن ها ،آماده میشود ، این پلو یکی از غذاهای کشور آذربایجان است و من با دستور آذربایجانی و با استفاده از ادویه های بی نظیرش، این پلو را آماده کردم ، از ادویه هایی مانند ( زیره سبز و سیاه پودر شده ، ادویه پلویی،دارچین، کمی رنده شده جوز هندی) که بر روی عطر و طعم آن تاثیر می گذارد.

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

این پلو در کشور آذربایجان به عنوان غذای ملی به ثبت رسیده و در ایران نیز طرفداران خود را دارد. مرغ ،گوشت و خلال پوست پرتقال، پسته، زعفران، بادام، کره و زرشک و کشمش در تهیه این غذا استفاده می شود.


مواد لازم: برای 4 نفر

500 گرم مرغ پخته و خرد شده

1/4 پیمانه خلال بادام

1/2 پیمانه زرشک

1/4 پیمانه خلال پوست پرتقال تلخی گرفته شده

1/3 پیمانه شکر

1/4 پیمانه خلال پسته

3-4 پیمانه برنج

  1 کیلوگرم هویج نازک خلال و سرخ شده

 1 قاشق سوپ خوری زعفران در آب حل شده

 1عدد پیاز متوسط

      روغن یا کره به میزان لازم

      زعفران و نمک به میزان لازم

طرز تهیه:

هویج را در مقداری روغن تفت دهید. شکر و زعفران و پوست پرتقال را اضافه و بگذارید روی حرارت بماند تا هویج ها حالت شیشه ای پیدا کنند.


برنج را به مدت 8 تا 10 ساعت در مقداری آب و نمک خیس کرده، سپس هنگام پخت، آب روی آن راخالی کنید. در قابلمه ای آب ریخته، روی حرارت زیاد قرار دهید. زمانی که جوش آمد، برنج را به آبجوش اضافه کرده و گذاشته تا پخته و آماده شود. سپس آن را توی آبکش بریزید.


توی قابلمه را کمی روغن بریزید و گذاشته تا کمی گرم شده وته دیگ دلخواه را بگذارید و برنج و هویج را لابلای هم بریزید تا مواد تمام شود.


مرغ را با پیاز ، نمک ، فلفل ، زردچوبه و کمی آب با کمی ادویه یا زعفران بستگی به سلیقه شما در زمان پخت مرغ دارد توی یک قابلمه بریزید و روی حرارت گذاشته تا مرغ پخته یا بخارپز شود.بعد از پخته شدن آن را خرد کرده و میتوانید هم به هویج اضافه ولابلای برنج اضافه کنید و یا در آخر موقع سرو به روی برنج قرار دهید.


خلال پسته، بادام را با کمی روغن تفت داده و کمی زعفران حل شده به آن اضافه و از روی حرارت بردارید. زرشک و کشمش را هم جداگانه کمی تفت دهید. پس از دم کشیدن برنج، آن را در ظرف مورد نظر بریزید و روی آن را با خلال ها و مرغ و کشمش و زرشک تزیین کنید.


نکته های غذایی

شما برای عطر بیشتر میتوانید ازکمی دارچین یا پودر گل سرخ هم لابلای برنج بپاشید.

برای شکیل تر شدن هویج پلو میتوانید از فیله مرغ استفاده کنید بعد از مزه دار کردن فیله ها را سرخ و طلایی کرده و بعد به روی برنج زمان سرو قرار دهید .

شکر نباید کاملاً حل شود، زیرا کاراملی شکل شده و روی شکل غذا تاثیر می گذارد.

برای حل کردن زعفران باید مقدار آب کم باشد زیرا باعث نرم شدن هویج می شود.


روش تلخی گرفتن پوست مرکبات

خلال پوست پرتقال یا نارنج را به مدت یک وز در آب خیس کنید (در این فاصله، آبِ آن را 3 تا 4 مرتبه عوض کنید) دوباره آن را بجوشانید تا کاملاً تلخی آن گرفته شود و در آب سرد بریزید هنگام مصرف در آبکش بریزید، برای شیرین شدن خلال پرتقال در ظرفی 1/2 پیمانه شکر را با 2 پیمانه آب مخلوط کرده و روی حرارت ملایم قرار دهید تا شکر حل شود سپس خلال پرتقال را به آن اضافه کنید و بجوشانید تا خلال طعم شیرین بگیرد سپس در آبکش بریزید.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه! مشاهده