بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» فوت وفن و طرزتهیه حلوا کاسه ایی و مجلسی شیراز

فوت وفن و طرزتهیه حلوا کاسه ایی و مجلسی شیراز

حلوا نوعی دسر زعفرانی شیرین است که در آن از آرد برنج به جای آرد گندم استفاده می شود. حلوا معمولاً با شکر ، گل سرخ ، زعفران و آرد برنج و هل تهیه می شود و ممکن است در انتها با دارچین تزئین شود. این نوع حلوا شیرازی معروف و بسیار خوشمزه است.

حلوا کاسه شیرازی یا حلوا زرد این حلوا با بافت بسیار نرم و لطیف به چند روش طبخ می‌شود. در برخی دستورها به جز آرد برنج که آرد پایه این حلوا است آرد نشاسته هم اضافه می‌کنند و که به حلوای قنادی مشهور است و فقط با آرد برنج یا ترکیبی از دو آرد مختلف درست می‌شود.


طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

مواد لازم : حلوا کاسه ایی با تخم مرغ

1-1/4 لیوان آب

2-1/2 لیوان شکر

   1/2 لیوان زعفران دم کرده غلیظ

       1 لیوان آرد برنج مرغوب و تازه

       1 لیوان آرد سفید

       1 لیوان گلاب

       1 لیوان روغن مایع

       2 عدد تخم مرغ


طرز تهیه:

ابتدا شهد حلوا را درست کنید. شکر و آب را روی حرارت ملایم گاز بگذارید تا شکر در آب حل شود. این مخلوط نباید به حالت جوش برسد. سپس نیمی از زعفران دم کرده غلیظ و نصف گلاب را اضافه کنید و کمی هم بزنید. شعله گاز را خاموش کنید.


2 عدد تخم مرغ را در یک ظرف جداگانه خوب هم بزنید تا کاملا یکدست شود. سپس نیم دیگر زعفران دم کرده غلیظ، نصف دیگر گلاب و 1/4 پیمانه شهد که سرد شده را اضافه کنید و خوب هم بزنید. این ترکیب را هم کنار بگذارید.


آردها را جداگانه دو یا سه بار الک کنید تا تمام ناخالصی‌ها گرفته شده و آرد گلوله نشود. آردها را با هم مخلوط کنید و روی حرارت خیلی ملایم به مدت 45 دقیقه هم بزنید.


رنگ آرد نهایتا باید کمی کِرم رنگ شود و اصلا نباید رنگ آرد زیاد تغییر کند. یک بار دیگر آرد تفت داده شده که طعم خامی آن گرفته شده را الک کنید. آرد را دوباره در ماهیتابه بریزید و روغن اضافه کنید. آرد را حالا با روغن به مدت 5 دقیقه دیگر هم بزنید تا کمی دیگر تفت بخورد.


شعله گاز باید خیلی ملایم باشد. حالا کم کم و در چند مرحله ترکیب تخم مرغ را اضافه کنید و مدام و خیلی سریع مواد را هم بزنید. در این مرحله سرعت عمل شما خیلی مهم است.


3 یا 4 دقیقه در این حالت مدام هم بزنید و سپس دوباره به تدریج و کم کم شهد را اضافه کنید تا شهد کاملا به خورد حلوا برود. آنقدر حلوا را روی شعله ملایم گاز هم بزنید تا خودش را کاملا جمع کند و از ظرف جدا شود.


مواد لازم: برای حلوا بدون تخم مرغ


1-1/2 لیوان گلاب

  1/2 لیوان زعفران دم کرده غلیظ

  1/2 لیوان روغن

      1 لیوان آرد برنج تازه و مرغوب

      2 لیوان شکر

      2 لیوان آب


طرز تهیه :

آرد برنج را چند بار الک کنید. آرد باید کاملا نرم و لطیف باشد چون حلوا کاسه یک حلوای نرم و لطیف و ابریشمی است. حالا آرد برنج را روی شعله ملایم گاز به مدت 45 دقیقه تفت بدهید.


باید شعله گاز آنقدر ملایم باشد که رنگ آرد تغییر نکند. عطر آرد که بلند شد شعله گاز را خاموش کنید. اجازه دهید آرد سرد شود. حالا گلاب را به آرد برنج اضافه کنید.


به سرعت هم بزنید سپس شعله را خاموش کرده و این ترکیب را کنار بگذارید. شهد حلوا را درست کنید. به همان ترتیب اجازه ندهید به دمای جوش برسد.


همین که گرم شد و شکر حل شد شعله گاز را خاموش کنید. زعفران را هم اضافه کنید و کمی هم بزنید. حالا شهد را روی ترکیب آرد و گلاب بریزید.


این کار را باید کم کم انجام دهید و در حین اضافه کردن مدام ترکیب را هم بزنید. شعله گاز باید ملایم باشد. حلوا را مدام و بدون توقف هم بزنید تا مواد روی شعله ملایم گاز با هم بپزند و حلوا به غلظت مناسب برسد.


این هم زدن حدود 45 دقیقه طول می‌کشد تا حلوا به غلظت برسد پس حتما از یک نفر دیگر برای هم زدن کمک بگیرید. بعد از 45دقیقه روغن را اضافه کنید و باز هم بزنید تا روغن کاملا به خورد حلوا برود.


در این مرحله حلوا شروع به حباب انداختن می‌کند. به محض مشاهده حباب‌ها شعله گاز را خاموش کنید و حلوا را در ظرف مناسب سرو یا با ماسوره تزیین کنید.

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) با هیپنوتیزم به خواسته هات برس! (80%تخفیف+هدیه ویژه) مشاهده