بازدید سایت خود را میلیونی کنید

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» بهترین غذاهای گیلانی را که باید امتحان کنید

بهترین غذاهای گیلانی را که باید امتحان کنید

غذاهای ایرانی شامل سنت های آشپزی ایران است. در شمال ایران بیشترین تنوع غذایی وجود دارد ، شاید بدلیل نوع آب و هوا و نزدیکی به دریا و جنگل از نظر تنوع غذایی این قسمت را متمایز با استانهای دیگر ایران کرده است و در غذاهای شمالی گردو و انواع چاشنی ها مانند رب انار ، رب نارنج ، آبغوره و سبزی های محلی بفور یافت میشود و غورابیج یک غذای گیلانی که با ماهی کولی با مرغ هم پخته می شود و شبیه خورش فسنجان است و اگر به سبزی محلی شمال دسترسی ندارید از نعنا، تره، گشنیز و جعفری استفاده کنید.


آموزش پخت غورابیج گیلانی

مواد لازم :

500 گرم سبزی مخصوص غوراپیچ شامل نعنا، خالواش، چوچاق و گشنیز

250 گرم گردو آسیاب شده

1/2 پیمانه یا لیوان آبغوره

8 عدد ماهی کولی

1 قاشق غذاخوری شکر

نمک و فلفل به میزان لازم

 طرز تهیه :

گردو را در میکسر یا غذا ساز یا با هاون خوب نرم و کوبیده کنید و بعد گردوها را با 2 لیوان آب در قابلمه بریزید و روی حرارت قرار دهید. وقتی به جوش آمد زیر آن را کم کرده و بگذارید تا 1 ساعت کم کم بجوشد و به روغن بیافتد. سر و دم ماهی کولی را بگیرید، شکم آن را خالی و ماهی را بشویید. اگر بتوانید پوست ماهی را جدا کنید، خورش غورابیج شما طعم بهتری خواهد داشت. ماهی را با نمک و فلفل مزه‌دار کنیدو در کمی روغن توی تابه روی حرارت گذاشته و سرخ کنید. سزیجات را هم با کمی روغن تفت دهید تا آب آنها گرفته شود. سپس آب غوره، مخلوط گردو و ماهی‌های سرخ ‌شده را به آنها اضافه کنید. شعله را کم کنید تا خورشت غورابیج به آرامی بپزد و خورش به روغن بیافتد.

 

دستور تهیه سیرابیچ

با سیر سرخ کرده درست میشود.برگ سیر یکی از مفیدترین انواع سبزیجات است.سیرابیج یا سیراویج هم گفته می‌ شود، غذای ساده و مفید و کامل است معمولا در کنار غذا های دیگر یا برای شام استفاده می‌ شود.این غذا تنها از ترکیب برگ سیر تازه و تخم مرغ درست شده که به زمان زیادی هم برای طبخ نیاز ندارد.

3 دسته برگ سیر تازه

3 عدد تخم مرغ

روغن به مقدار لازم

نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه :

برگ سیرها را بشویید وبعد از کمی خشک شدن آنر را ریز خرد کنید و در یک ماهیتابه را با شعله کم با کمی روغن آن را سرخ کنید.کمی زردچوبه و نمک و فلفل به برگ سیرها اضافه و مواد را هم بزنید تا رنگ برگ سیرها بازردچوبه تغییر کند. تخم مرغ‌ها را یکی یکی به برگ سیرها اضافه و سریع هم بزنید. باید تخم مرغ‌ها را خوب هم بزنید تا خودشان را نگیرند و سفت نشوند. تخم مرغ باید به خورد سیر برود و کاملاً با برگ سیر ترکیب شود.سپس غذا را داخل ظرف بریزید و در کنار برنج کته یا همراه با نان تازه محلی سرو کنید.


طرز تهیه خورش اناربیج یا انار آویج گیلانی

این خورش خوشمزه و فوق العاده را با دو نوع گوشت سفید با مرغ یا گوشت قرمز می توانید درست کنید. انار پیچ، قورآویچ، سنگه خورش و نام‌های دیگر این خورش لذیذ و خوشمره گیلانی است

مواد لازم :برای ۶ نفر

500 گرم مغز گردو آسیاب شده

800 گرم سبزی اناربیج شامل نعنا، جعفری، گشنیز، اسفناج، تره، چوچاق و خالواش

7 تکه مرغ

1 عدد پیاز بزرگ

4 پیمانه آب انار

4 حبه سیر

2 قاشق غذاخوری رب انارغلیظ

4 قاشق غذاخوری دانه انار

روغن به مقدار لازم

طرز تهیه:

ابتدا پیازها را نگینی خردو در مقداری روغن تفت دهید تا سبک و نرم شود. سپس تکه‌های مرغ را اضافه و با پیاز تفت دهید. بعد آب انار، یک استکان آب، نمک، فلفل، زردچوبه و گردو را هم به مرغ اضافه کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز نیم پز شود.

در یک تابه سبزی ریز خرد شده را با مقداری روغن تفت دهید تا سبزی مقداری سرخ شود. سپس سیر ریز خرد شده را اضافه کنید و کمی دیگر تفت دهید تا بوی سیر بلند شود. ترکیب سبزی و سیر را به همراه رب انار به مرغ در حال پخت اضافه کنید و اجازه دهید خورش روی شعله ملایم گاز خوب جا بیفتد و غلیظ و به روغن بیافتد.

 خورش اناربیج با گوشت چرخ کرده به جای گوشت مرغ برای این مقدار مواد 300 گرم (یا بیشتر) گوشت چرخ کرده مخلوط را با پیاز رنده شده و نمک و فلفل مخلوط کنید و خوب ورز دهید. سپس گوشت را به اندازه یک عدد گردو قلقلی و در مقداری روغن تفت دهید. سپس گوشت‌های قلقلی تفت داده شده را به پیاز داغ اضافه کنید و به همان روشی که خورش را با مرغ پختید مواد دیگر را به آن اضافه کنید و بپزید تا خورش خوب جا بیفتد. به جای گوشت مرغ یا گوشت چرخ کرده قلقلی از گوشت اردک یا بوقلمون هم می‌توانید استفاده کنید. روی آن را با دانه انار تزیین و با کته سرو کنید.


 آموزش تهیه خورش ترش واش

مواد لازم:

 300 گرم جعفری، سیر ، تره، ترش واش ساطوری شده

300 گرم گشنیز، برگ چغندر، نعنا ساطوری شده

100 گرم خالواش ساطوری شده

1 عدد سینه مرغ کامل

2 قاشق غذاخوری رب آلوچه

4 عدد گوجه فرنگی

4 عدد بادمجان

1 قاشق غذاخوری آب نارنج یا آبغوره

3 حبه سیر

فلفل، نمک، زردچوبه به میزان لازم

طرز تهیه :

بادمجان‌‌ها را برش های دلخواه زده و با کمی روغن دو طرف آن را در تابه گذاشته تا سرخ و طلایی شود و بعد سینه مرغ را در ظرف مناسب با فلفل و زردچوبه و کمی نمک تفت دهید.سبزی‌ را به همراه سیر خرد شده، به خوبی سرخ و به مواد داخل قابلمه اضافه کنید.رب آلوچه را اضافه کنید. به جای رب آلوچه از رب گوجه هم میتوانیداستفاده کنید. توی قابلمه، 2 لیوان آب جوش بریزید و حرارت را کم کرده تا خورش به روغن بیافتد. 30 دقیقه بعد از شروع پخت خورش بادمجان‌ها را اضافه و آبغوره یا آب‌ نارنج را اضافه کنید.بعد از پختن خورش، وقتی آن را در ظرف مناسب سرو کردید، گوجه فرنگی‌ها را روی خورش قرار دهید.

دیدار مدیرکل میراث فرهنگی گیلان با نماینده یونسکو در شهرخلاق خوراک


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب راجع به اعداد رند اشتباه نکن! ✓ورود به کانال یوتیوب مشاهده