خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش تهیه کیک باقلوا با شربت زعفرانی با تمام نکات

آموزش تهیه کیک باقلوا با شربت زعفرانی با تمام نکات

کیک باقلوا نوعی از دستورهای بسیار محبوب ایرانی هاست. که بصورت کیک، در قالبِ مربع یا مستطیل پخته و بعد برای سرو به تکه های دلخواه برش میزنند. کیک باقلوا بادام یا پسته آرد شده دارد، این فاکتور در دستورهای این کیک ثابت و تنوع دستورها در لبنیات موجود در آن است در تهیه یک نوع کیک باقلوا، از شیر یا ماست استفاده می شود، بافت این نوع کیک باقلوا، حجیم تر، پفکی و پوک می شود و فوق العاده خوش عطر و خوشمزه است 

مواد لازم : خمیر کیک

150 گرم کره ذوب شده

130 گرم آرد

100 گرم پودر بادام یا پودر پسته

1/2 قاشق چایخوری بکینگ پودر

80 گرم شکر

3 عدد تخم مرغ

3 قاشق غذاخوری گلاب

1 قاشق چایخوری هل سبز آسیاب شده


مواد لازم : شربت

شکر: یک پیمانه

1/2 پیمانه آب

1/3 پیمانه گلاب

1 پیمانه شکر

1 قاشق غذاخوری آبلیمو

1 قاشق چایخوری زعفران دم شده

 طرز تهیه :

فر را با دمای 170 درجه سانتیگراد معادل 338 درجه فارنهایت یا درجه بین 3 و 4 فر روشن کنید تا گرم شود.

کف یک قالب 20 در 20 را چرب و کاغذ روغنی بندازید. برای کاغذ انداختن، کف قالب را روی کاغذ روغنی بذارید، دورش خط بکشید و روی خط را با قیچی ببرید. کاغذ روغنی دو طرف قالب را کمی بلندتر بگیرید تا کیک راحت تر از قالب خارج شوده. قالب آماده را کنار بذارید.

پودر بادام و یا پسته یا هر دو را با هم در یک کاسه ترکیب کنید و به آرد ، بکینگ پودر، هل اضافه و با هم دو بار الک کنید تا خوب با هم ترکیب شده و کاسه مواد خشک را کنار بذارید.

در یک کاسه تخم مرغ ها را بریزید و با شکر حدود 4 دقیقه کاملا هم زده تا یکدست و کرم رنگ شود و حتما بین کار همزن را خاموش کنید و مواد را با لیسک از اطراف کاسه جمع کنید کره آب شده را هم اضافه کنید ودر حد مخلوط شدن هم بزنید. گلاب ر ا اضافه و در حد یکدست شدن هم بزنید ، مواد خشک را در دو مرحله اضافه و فقط در حد مخلوط شدن بزنید. نیمه اول مواد را می توانید با کندترین دور همزن مخلوط کنید. مابقی مواد را حتما با لیسک یا قاشق چوبی ترکیب کرده و این مایه کیک غلیظ و کشدار می شود.

مواد را توی قالب آماده بریزید و روش را با پالت یا پشت قاشق صاف کنید. روی کیک باقلوا بعد از اتمام پخت، شربت زعفرانی ریخته می شود و رنگ کیک را طلایی می کند، ولی اگر دوست دارید روی کیک زرد و تیره شود می توانید بعد از صاف کردن مواد، یک عدد تخم مرغ کامل در دمای محیط را با یک قاشق غذاخوری ماست و یک قاشق چایخوری زعفران دم کرده خوب مخلوط کنید تا یکدست شود و بعد با برس قنادی روی کیک بمالید، بعد کیک را در فر به مدت 40 دقیقه بذارید. بعد از 30 دقیقه می توانید درب فر را باز کنید و به کیک سر بزنید، هر وقت روی کیک طلایی، دورش از قالب جدا شد و سیخ چوبی از وسط کیک تمیز بیرون آمد یعنی کیک پخته شده است.

کیک آماده شده را از فر خارج کرده و روی قفسه فلزی یا توری خنک کننده قرار داده تا سرد شود کیک باید حتما کاملا سرد شود و بعد شربت را ری آن بریزید وگرنه کیک کاملا خیس و بافت خود را از دست میدهد.

بعد از اینکه کیک کاملا سرد شدآن را روی دستتون بر گردونید و کاغذ روغنی را از آن جدا کنید.

در صورتیکه چهار طرف کیک نازک تره یا زیادی برشته شده می تونید اطراف کیک را برش بزنید و بعد کیک را به قالب برگردونید. برش زدن اطراف کیک اختیاری است

کیک باقلوا را می تونید قبل یا بعد از ریختن شربت برش بزنید. هر دو شیوه کاملا درسته و هر کدوم مزایای خودش را دارد. از آنجائیکه کیک، قبل از ریختن شربت منسجم تر و سفت تره، برش های تمیزتر و شیک تری قبل از ریختن شربت ایجاد می شود و این مزیت برش زدن قبل از ریختن شربت است، مزیت برش زدن بعد از ریختن شربت در این است که شربت، روی کیک برش نخورده یکنواخت تر جذب می شود.


طرز تهیه شربت

مواد لازم شربت را آماده کنید. ظرفی که برای تهیه شربت ها استفاده می کنید بهتره ضخیم باشد و سعی کنید از ظروف چدنی ضخیم یا تفلون سنگین استفاده کنید. ظروف ظریف حرارت را خیلی سریع منتقل می کند، زمان عمل آمدن شربت را کم می کنید و کیفیت شربت را پایین میارد. آبلیمو برای شکرک نزدن و می تونید از آب لیموترش تازه یا 1/2 قاشق چایخوری جوهرلیمو استفاده کنید. میزان زعفران رو می تونید بسته به سلیقه بیشتر کنید.

اول شکر را توی یک شیرجوش یا دیگ کوچیک تمیز و خشک بریزید.

آب را اضافه و مواد را خوب هم بزنید و بعد روی شعله نسبتا زیاد بذارید.

وقتی شربت را روی حرارت گذاشتید، مواد را هم بزنید تا شکر ته نشین نشود

مثل تمام شربت ها از لحظه ای که مخلوط آب و شکر شفاف شد و اولین قل را زد، دیگه هم نزنید و اجازه بدید شربت خودش بجوشد و قوام بیاد. در تهیه تمام شربت ها از زمانیکه شروع به قل زدن می کند تا زمانیکه به غلظت دلخواه برسد هم نزنید و زمانیکه شربت اولین قل را می زند، روند غلیظ شدن مواد شروع می شود، وقتی مواد را هم می زنید کریستال های شکر را به سرعت به سمت هم سوق می دید، نتیجه این کار دونه های شکر با هم پیوند می خورند و شربت یه محض خنک شدن شکرک می زند.

بعد از پنج دقیقه، آبلیمو، گلاب و زعفران دم شده را به شربت اضافه این مواد را در زمانیکه شربت روی حرارت است اضافه و یک کم آهسته هم بزنید و اجازه بدید شربت یک دقیقه دیگه هم بجوشد تا یکدست و عطر و طعم گلاب و زعفران به خوردش برودو بعد از یک دقیقه از روی حرارت بردارید.

مهم ترین نکته پخت یک کیک باقلوای عالی تشخیص دمای شربت است که باید شربت ولرم را روی کیک کاملا خنک شده بریزید. شربت داغ، کیک را خمیر و بافتش را خراب می کند و شربت سرد جذب کیک نمی شود. پس در حد یکی دو دقیقه شربت رو هم بزنید تا از حالت بخار کردن خارج شود و بعد قاشق قاشق روی کیک بریزید تا کیک کاملا خیس شود

بعد از ریختن شربت، اجازه بدید حداقل یک ساعت کیک در قالب به همون شکل بماند تا شربت به خورد کیک برود. یا بعد از ریختن شربت، یک روز کیک در یخچال استراحت بدید.

بعد از یک ساعت، کیک های برش خورده را از قالب خارج کنید و روی ظرف سرو بچینید. می تونید بعد از این مدت یک تیکه از کیک رو تِست کنید و در صورتیکه دوست داشتید کیک شیرین ترو شربتی تر باشد، یک دور دیگه شربت را با همین دستور و ترتیب درست کنید و دوباره روی کیک بدید. این هم از بافت توی کیک باقلوا که فشرده و مرطوب است که براحتی خورده می شود.کیک برش خورده را می توانید با پودر نارگیل، خلال پسته، پودر یا خلال بادام و یا کنجد تزئین و سرو کنید.


 نکات مهم این کیک

در پخت شیرینی های سنتی بهتره از ترازوی آشپزخانه به جای پیمانه های اندازه گیری استفاده کنید.

تخم مرغ، گلاب و کره آب شده باید هم دمای محیط باشند، بهتره کره رو به صورت غیرمستقیم روی بخار آب بذارید تا ذوب شود.برای اینکه کره، حین خنک شدن رویه نبندد، حتما هر از گاهی کره ذوب شده را هم بزنید. به جای کره می تونید از روغن مایع یا روغن جامد آب شده هم استفاده کنید.

استفاده از بادام زمینی به جای بادام درختی مقدوره ولی مسلما طعمش تغییر می کند و این کیک به صورت سنتی با بادام زمینی نیست.

پودر بادام را می تونید به صورت آماده از لوازم قنادی ها تهیه کنید. یا می تونید خلال بادام را از آجیل فروشی ها یا فروشگاه های لوازم قنادی تهیه کنید و در غذاساز، آسیاب برقی یا دستی پودر کنید.حتما یک قاشق غذاخوری شکر همراه خلال بادام در دستگاه بریزید تا جلوی به روغن افتادن آن را بگیرد

برای خوش عطر و طعم شدن شیرینی و کیک های سنتی، اینکه بادام درختی بو نداده را بخرید، خودتون پوست بکنید و آرد کنید.

برای آرد کردن پسته، پسته ها را اول روی گاز یا فر بو بدید.برای تست کردن در فر، فر را روی 180 درجه سانتی گراد گرم کنید، کف سینی شیرینی پزی را کاغذ بندازید و پسته ها را توش بریزید. سینی را به مدت پنج دقیقه توی فرِ گرم شده قرار بدید.سینی را از فر در بیارید و اجازه بدید خنک شود. وقتی به دمای محیط رسید، پسته ها را با آسیاب دستی، غذاساز یا آسیاب برقی (مولینکس) آرد کنید.

اگر از غذاساز یا مولینکس استفاده می کنید، خیلی دقت کنید که پسته را خیلی لِه نکنید، به هیچ وجه دستگاه را کامل پر نکنید چون مجبورید مدت زمان بیشتری دستگاه رو روشن بذارید و طبعا به روغن میافتد. بعد از هر یکی دو پالس درِ دستگاه را باز کنید و مواد را از دیواره ها جمع کنید. من از آسیاب دستی استفاده کردم. آرد الک شده رو در یک کاسه تمیز بریزید، بیکینگ پودر و هل رو به آرد اضافه کنید و خوب با هم ویسک کنید. اگر هل سبز رو آسیاب کنید و تازه در مواد مخلوط کنید، کیک خوش عطرتر می شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب اعداد فرشته در عشق و روابط عاشقانه! ✓ کانال یوتیوب مشاهده