دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!


» ماهی قزل آلا با سبزیجات و سس آسیایی

ماهی قزل آلا با سبزیجات و سس آسیایی

گاهی برای پخت ماهی خساست بخرج ندهید و طرز تهیه ماهی فقط مختصص به سرخ کردن نیست و گاهی نیاز است که طعم ها و مزه های مختلف را در تهیه ماهی امتحان کنید و این ماهی از نظر پروتئین و اسیدهای چرب امگا 3 بالایی داشته و انواع این ماهی در شمال اقیانوس اطلس و اقیانوس آرام وجود دارد و در اکثر نقاط جهان مصرف می شود.مصرف بیش از حد ماهی های چرب همانند ماهی آزاد، خطر ابتلا به چاقی، دیابت و بیماری های قلبی را کاهش می دهد.


موادلازم :برای سس روی ماهی

1/4 فنجان سس سویا

  2 قاشق غذاخوری روغن کنجد

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

  1 قاشق غذا خوری برنج سرکه

  2 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده

  2 قاشق چایخوری سیر خرد کرده

  1 قاشق چایخوری آرد ذرت


موادلازم : برای 4 نفر

170 گرم حدود 4 فیله ماهی قزل آلایا آزاد

   2 قاشق غذاخوری روغن کنجد 

   2 قاشق چایخوری زنجبیل تازه رنده شده

   2 قاشق چایخوری سیرخرد کرده

   3 عددهویج، نگینی خرد شده

   3 ساقه پیازچه خرد شده

   1 فنجان باقلا ریز پخته شده

       کمی پودر فلفل سیاه و سفید

     فررا با حرارت 300 درجه فارنهایت ویا ١٥٠ درجه سانتیگراد روشن کنید. توی سینی را با فویل بپوشانید.

طرز تهیه:

 سس سویا، روغن کنجد، سرکه، زنجبیل و سیر را در ماهی تابه کوچکی روی حرارت متوسط ​​کم گذاشته تا بجوش بیاید سپس آرد ذرت را هم اضافه وکاملا زده تا سس صاف وغلیظ شود. 1 قاشق غذاخوری روغن کنجد وکمی نمک وفلفل را روی فیله های ماهی پاشیده ،تا مزه دار شود. فیله های ماهی را بعد از مزه دار کردن توی سینی بچینید.به مدت 25 تا 30 دقیقه درفر قرار داده تا ماهی پخته وکباب شود.


باقی روغن کنجد را توی تابه بریزید و روی حرارت متوسط قرار داده ، زنجبیل و سیر را اضافه و حدود 30 ثانیه، تفت داده تا نرم و عطر آن خارج شود، بعد هویج راهم اضافه و تفت داده تا زمانیکه هویج نرم شود. پیازچه باقلا آب پز شده را هم اضافه و تفت داده وبعد نمک ، فلفل را هم روی ترکیب بپاشید ، سپس ترکیب سبزیجات را در 4 ظرف تقسیم و روی هر ترکیب کمی از سبزیجات وبعد فیله ماهی را قرار دهید.از سس غلیظ شده روی فیله بریزید. 


درباره ماهی


ماهی قزل آلا جایگزینی عالی برای منابع پروتئینی مانند گوشت قرمز و مرغ است و این ماهی پروتئین فراوانی داشته ولی میزان چربی اشباع شده را کم می کند که منبع فوق العاده ای برای حفظ وزن و یا شاخص توده بدنی می باشد.از منابع خوب آهن است و آهن در خونسازی و همچنین در حفظ مقاومت بدن در برابر میکرو ها نقش مهمی به عهده دارد. آهن موجود در قزل آلا به گونه ای است که جذب آن در دستگاه گوارش آسان بوده و به خوبی در بدن به مصرف می رسد . علاوه بر آن آهن موجود در قزل الا، جذب آهن منابع گیاهی را هم افزایش می دهد بنابراین نقش مهمی در پیشگیری از کم خونی ناشی از فقر آهن به عهده دارد .

ماهی قزل الا به عنوان منبع غنی پروتئین، به آسانی در دستگاه گوارش هضم و جذب می شود و تقریباً به طور کامل در بدن به مصرف می رسد.روی آن در رشد کودکان و در تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر مهمی دارد و مصرف آن در دوران رشد از کوتاهی قد پیشگیری میکند، بد نیست بدانیم سر و کبد این ماهی بیشترین میزان امگا3 را داراست.


این ماهی حاوی مقدار قابل توجهی ویتامین های گروه B که در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و در نتیجه در سلامت سیستم عصبی و نیز در سلامت پوست تاثیر دارند. همچنین بعضی از انواع ویتامین های گروه B در خون سازی نیز موثرند، بناراین با مصرف قزل الا می توانیم به سلامت اعصاب، شادابی، طراوت پوست و پیشگیری از کم خونی کمک کنیم.


 از منابع مفید برای آهن ماهی قزل آلا می باشد و مصرف این ماهی مقدار آهن مورد نیاز بدن را تامین کرده و خطر ابتلا به کم خونی را کاهش می دهد.ماهی قزل آلا مقاومت بدن در برابر میکروب ها را افزایش داده و هضم و گوارش آهن این ماهی راحت می باشد.از مواد معدنی ضروری برای بدن پتاسیم بوده و به فراوانی در ماهی قزل آلا وجود دارد.

سدیم و پتاسیم تشکیل دهنده نمک خوراکی بوده و اگر مقدار پتاسیم به سدیم 2 به 1 باشد، از فشار خون بالا ممانعت می کند. پتاسیم در کاهش سکته و اختلالات کلیوی موثر می باشد.چربی امگا3 از چربی های ضروری و بسیار مفید برای بدن بوده و در ماهی قزل آلا نیز وجود دارد.

چربی امگا3 که در ماهی قزل آلا وجود دارد بدن انسان توانایی ساخت آن را نداشته و بنابراین باید از طریق مواد غذایی آن را دریافت نماید و به همین دلیل امگا3 ماهی قزل آلا از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

 ماهی برای افرادی که از خوردن گوشت قرمز پرهیز می کنند بسیار مناسب بوده و پروتئین مورد نیاز بدن آنان را تامین می کند.وجود پروتئین برای عملکرد طبیعی بدن ضروری بوده و حتما باید مصرف شود، زیرا پروتئین از عناصر تشکیل دهنده در ساختمان همه آنزیم ها است.

فسفر از مواد معدنی بسیار مهم بعد از کلسیم بوده و در ماهی قزل آلا نیز وجود دارد.وجود این دو ماده معدنی در کنار هم به حفظ استحکام استخوان ها و دندان کمک می کند. فسفر موجود در ماهی قزل آلا به دفع مواد زاید از بدن کمک کرده و باعث سلامتی کیله ها می شود.

 ماهی قزل آلا برای زنان باردار بسیار مفید بوده و سطح IQ در کودک را افزایش می دهد، تکامل مغز و بینایی کودک شما، اکثرا مربوط به اسیدهای چرب سالم موجود در ماهی است خوردن ماهی از زایمان زودرس و وزن کم هنگام تولد جلوگیری می کند

 ماهی قزل آلا ویتامین های گروه B وجود دارد که نقش موثری در تنظیم فعالیت سلول های عصبی و سلامت سیستم عصبی و سلامت سلول های پوستی دارند.این ویتامین ها از بروز کم خونی در بدن پیشگیری کرده یا آن را کاهش می دهند.

غذاهای دریایی ارزش تغذیه ای بالایی دارند و ماهی ها حاوی پروتئین زیاد، چربی کم و کلسترول اندک و ویتامین ها و املاح مختلف می باشند.چربی موجود در بافت های ماهی قزل آلا از نوع اسیدهای چرب غیراشباع بوده و از لخته شدن و چسبیدن پلاکت ها به سطح داخلی عروق جلوگیری کرده و سلامت قلبی عروقی را حفظ می کند.

ماهی قزل آلای پخته یا آب پز باعث کاهش خطر ابتلا به بیماری های قلبی و نارسایی قلبی می شود.

غذه تیروئید در جلوی گردن قرار داشته و کار آن ترشح دو هورمون بوده و کار این هورمون ها تنظیم چگونگی مصرف و ذخیره انرژی در بدن است.

کمبود سلنیوم باعث بروز تیروئید شده و غذاهای دریایی مانند ماهی قزل آلا منبع خوبی از سلنیوم بوده و در درمان تیروئید بسیار موثر می باشد.

همانطور که در بالا گفته شده ماهی قزل آلا منبع سرشاز از پروتئین هاست که در دستگاه گوارش به آسانی هضم و جذب می شود، عنصر روی در آن برای رشد کودکان و در تنظیم بلوغ جنسی نوجوانان تاثیر بسزایی دارد، در دوران رشد باعث جلوگیری از کوتاهی قد شده وخطر ابتدا به بیماری آسم را کمتر می کند، همچنین موجب افزایش تمرکز و بهبود حافظه هم می شود

افسردگی باعث حس ناامیدی و درماندگی شده و فرد را در انجام کارهای روزمره با مشکل دچار می کند.ماهی با داشتن خواص آنتی اکسیدانی فراوان خطر ابتلا به بیماری های روانی و روان پریشی را کاهش داده و مصرف ماهی قزل آلا یکی از بهترین روش های موثر برای درمان افسردگی محسوب می شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای تبدیل عکس های معمولی به عکس های آتلیه ای مشاهده