دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» غذاهای قومی و سنتی ایرانی| سبزی پلو با ماهی

غذاهای قومی و سنتی ایرانی| سبزی پلو با ماهی

سبزی پلو یکی از غذاهای اصیل ایرانیست ه در قدیم بخاطر گران بودن مواد اولیه مخصوصا برنج به همین دلیل فقط مختص به شبهای عید بود ولی کم کم در منو هفتگی مردم قرار گرفت ولی باز بدلیل گران بودن ماهی اکثرا از این پروتئین دریایی بی نصیب هستند ولی امیدوارم شرایطی برای همه بوجود بیاید که مردم یکبار در ماه از آبزیان دریایی بتوانند استفاده کنند.

مواد لازم:

1/2 فنجان روغن هسته انگور یا روغن دلخواه

1/2 فنجان روغن سویا 

1/2 فنجان سرکه بالزامیک 

1 کیلو گرم سبزی پلویی شامل: سیر تازه، جعفری، شوید، شنبلیله و گشنیز خرد شده 

4 پیمانه برنج             

1 عدد ماهی شیر        

2 فنجان آرد سفید        

4 عدد لیموترش 

1 عدد پیاز           

4 حبه سیر 

نمک و فلفل به میزان لازم

زردچوبه و دارچین  به میزان لازم


  طرز تهیه:

ابتدا برنج آب‌کش شده را داخل قابلمه‌ای که در ته آن مقداری روغن بریزید و به دلخواه نان لواش یا سیب‌زمینی گذاشته البته شما میتوانید بصورت تک نفرف یا قالبی توی ظرف های دلخواه بریزید و سپس سبزی پلویی را لا به لای برنج‌ها پاشیده و بگذارید تا دم بکشد. کمی از سبزی‌ها را برای ماهی کنار بگذارید.


ماهی شیر را به تکه‌های هم اندازه تقسیم کرده و آن‌ها را حدود نیم‌ساعت توی آب‌لیمو، پیاز، نمک، فلفل و روغن هسته انگور قرار دهید. پس از نیم ساعت قطعات ماهی را که با آب لیمو ترش مزه‌دار شده‌اند در آرد سفیدی که با زردچوبه و دارچین مخلوط شده قرار داده و با روغن در تابه دو طرف ماهی را سرخ کنید.


پیاز و سیر را با کمی زردچوبه و فلفل بدون نمک به همراه سبزی خرد شده با روغن آفتاب گردان تفت داده، پس از آماده شدن، سس سرکه بالزامیک را به آن اضافه کنید. این مایع سس مانند را روی ماهی ریخته، مقداری آب اضافه کنید و بگذارید با درب باز روی شعله کم بجوشد تا ماهی‌ها را مزه‌دار کند. پس از بیست دقیقه ماهی خوشمزه شما آماده است.


نکاتی در باره دستور غذا :


یکی از روش ها این است که در دقایق پایانی جوشیدن برنج در حال پخت، سبزی را به برنج بیفزاییم تا به همراه آن چند دقیقه ای بجوشد و سپس آن را به همره برنج آبکش می کنیم و در قابلمه می ریزیم و آب روغن به آن می افزاییم و در نهایت آن را دم می کنیم. اما عده ای معتقدند که با این شیوه سبزی عطر و طعم خود را تا مقداری از دست می دهد و بنابر این از راه دوم استفاده می کنند.


اگر سبزی را به صورت نپخته به برنج اضافه کنیم می توانیم عطر و طعم آن را بیشتر حفظ کنیم و از آن لذت بیشتری ببریم. پس از این که برنج را آبکش کردید و ته قابلمه ته دیگ مد نظر را گذاشتید و برنج را به آن افزودید، می توانید سبزی را لابه لای آن تعبیه کنید و پس از آن مواد را تا حدودی با هم مخلوط کنید و سپس آب روغن را به آن اضافه کنید.


نکته: بهتر است سبزی را زیاد خورد نکنید تا له نشود زیرا در نتیجه ی این کار سبزی آب می اندازد و سبب به هم چسبیدن دانه های برنج به یکدیگر می شود.


اگر قرار باشد مهم ترین نکته از چند نکته درباره سبزی پلو با ماهی را به شما یادآوری کنیم، باید به نوع برنج اشاره کنیم.

ماهی این آبزی مقوی و دارای ارزش غذایی بالا به تنهایی دارا است و باعث خاص بودن ماهی آن را دربین مواد غذایی دارای اهمیت کرده و نوع چربی آن مصرف این ماهی را خاص تر کرده است.ماهی از نظر چربی با سایر چربی های حیوانی دیگر متفاوت است ، سعی کنید از زیاده روی در مصرف چربی های حیوانی است که باعث بیماری های قلبی و عروقی می شود.


 چربی که در ماهی و آبزیان دیگری وجود دارد ولی نه تنها باعث افزایش کلسترول ، عوارض قلبی و عروقی نمی شود بلکه به رفع آنها هم کمک می کند. ماهی یکی از منابع خوب آهن است ، که برای خون سازی و حفظ مقاومت بدن در برابر بیماری و میکروب ها نقش مهمی دارد.


چربی ماهی از نظر ترکیبی با سایر چربی های حیوانی فرق می کند.چربی ماهی دارای ویژگی خاصی است که همین امر موجب شده تا ماهی دربین سایر مواد غذایی دیگر حائز اهمیت است.نباید با مصرف چربی های حیوانی سلامتی بدن را به خطر بیاندازید.چون باعث گرفتگی رگه های قلب و عروق شده ودر نهایت منجر به سکته قلبی و مغزی می شود.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده