بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» 2 دستور تهیه آش یا حلیم کلم قمری سنتی اصفهانی

2 دستور تهیه آش یا حلیم کلم قمری سنتی اصفهانی

در ایران سفره های سحری اشتراکات و اختلافاتی دارند. بعضی از خوراکی ها مانند پنیر و خرما تقریباً در همه جا دیده می شود و در برخی دیگر فقط خاص یک منطقه است. ماش و قمری یکی از این آش ها است، شهری که به نصف جهان معروف است و در آن جاذبه هایی بینظیری مثل مساجد، پل ها و باغ های تاریخی انتظارتان را می کشد، جاذبه هایی که هر سال گردشگران زیادی را به این شهر می کشانند و فقط به جاذبه هایش معروف نیست غذاهای سنتی و خوش عطر و طعمی هم دارد ،کلم قمری دارای کلسیم، آهن، ویتامین C و کربوهیدارت می باشد که در غذای حلیم ماش و قمری نیز بکار رفته است.این هم نمونه دیگری از غذاهای سنتی اصفهان می باشد.

مواد لازم : برای ۴ نفر

300 گرم سبزی جعفری ، تره ، شوید ، تلخون ، مرزه و شنبلیله 

350 گرم گوشت گردن یا خورشتی 

  3 عدد کلم قمری متوسط خرد شده   

  2 عدد پیازخلالی و سرخ شده

  1 عدد پیازخرد شده

  2 لیوان ماش 

  1 لیوان برنج 

    نمک ، زردچوبه ، فلفل ، دارچین و ادویه کاری یا مخلوط به میزان لازم

طرز تهیه : دستور اول

سبزی ها را تمیز کنید بشویید و بعد خشک کنید و پس از اینکه سبزی ها خشک شدند آنها را خرد کنید و با کمی روغن تفت دهید.گوشت را با یک عدد پیاز خرد شده تفت دهید. کمی که رنگ گوشت تغییر کرد قمری خرد شده را به آن اضافه کنید و به همراه گوشت در پیاز و روغن سرخ کنید.در حین سرخ کرد کلم قمری ادویه ها را هم اضافه کنید تا کمی تفت بخورند.در آخر سبزی های تفت داده شده را به همراه مقداری آب داخل قابلمه بریزید تا گوشت و قمری بپزد.

 برنج و ماش را هم جدا گانه بپزید تا کاملا له شوند.وقتی گوشت و قمری خوب پخته شدند آنها را از روی حرارت بردارید و پس از اینکه کمی خنک شدند در ظرفی بکوبید و دوباره داخل قابلمه بریزید و برنج و ماش پخته شده را به آن اضافه کنید و بگذارید تا همه مواد باهم جا بیفتند. در مرحله آخر نصفی از پیاز داغ ها را داخل غذا بریزید و هم بزنید تا کمی به همراه بقیه مواد بجوشد نصف دیگر پیاز داغ ها را هم برای تزیین غذا استفاده کنید.


دستور دوم پخت آش

گوشت گردن گوسفند ، برنج، ماش، کلم قمری، سبزی (تره، جعفری، شنبلیله و مرزه)، پیاز، نمک، فلفل، زرد چوبه و(نعناع ، سیر و پیاز داغ )را نیز برای مراحل پایانی تزئین آش 


قبل از هرچیزابتدا گوشت را شسته و چربی های زیادی آن را گرفته و بعد با پیاز و در صورت تمایل همراه با سیر آن را با کمی آب روی حرارت قرار داده تا پخته شود.ماش را هم با مقداری آب جداگانه گذاشته تا پخته شود.

وقتیکه گوشت پخته شدند وکلم قمری خرد یا رنده شده را به آن اضافه کرده و بگذاریدبرای مدت کوتاهی با هم بپزند سپس برنج وسبزی آش را که از قبل شسته و خرد شده را به آن اضافه کنید.

بعد از همه ی اینها نوبت به برنج می رسد. برنج را نیز مانند سبزی ها، پاک کرده، می شورند و تا برنج لعاب بیندازد و بعد ماش های پخته شده را هم به ترکیب گوشت اضافه کنید.

نمک، فلفل، زرد چوبه و چاشنی ها تنها کاری که می ماند زمان دادن به ماش و قمری است تا کاملاً جا بیفتد و آماده ی خوردن شود.

پس از آن که آش به خوبی جا افتاد به عنوان آخرین مرحله ی آماده سازی باید آن را حسابی با گوشت کوب کوبید تا نرم و مانند حلیم کش دار شود. این شکل و بافتی که غذا پیدا می کند سبب شده تا برخی آن را با نام حلیم ماش و قمری نیز بشناسند.

در پایان آن را در ظرف مناسبی می ریزند و با مقداری پیاز داغ و نعناع داغ آن را هوس انگیزتر و راهی سفره های رمضان می کنند.

 یکی از روش های سنتی برای خوردن این غذا آن است که ماش و قمری را به جای کاسه روی نان تازه می ریزند و سرومی کنند.شما میتوانید روی آن را مانند کشک و بادنجان تزیین و یا ساده بصورت سنتی آن را تزیین و سرو کنید.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده