خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» تبریز/طرز تهیه دو مدل خاگینه سنتی آذربایجانی

تبریز/طرز تهیه دو مدل خاگینه سنتی آذربایجانی

خاگینه به دلیل شیرین بودن و لطافت مواد آن ، کنار دسرها و غذاهای شیرین شناخته شده است و آشپزی با تزئینات خاص هم یکی از لذت‌های زندگی است و میتوان از خاگینه به عنوان یک نوع پیش غذا یا عصرانه ساده و خوشمزه که به دو روش تهیه می‌شود ، نام برد. از آنجایی که این غذا از غذاهای معروف تبریز است نام دیگر آن خاگینه تبریزی که محلی‌های تبریز آن را قیقناخ هم می‌نامند معروف است. این غذا بسیار مقوی و خوشمزه است .یکی از لذیذترین و پرطرفدارترین دسر منطقه آذربایجان شرقی به خصوص در مهمانی‌ها و مجالس رسمی است. خاگینه تبریزی را معمولا با چای یا قهوه و به عنوان میان وعده در مهمانی‌ها یا برای عصرانه میل می‌کنند. برای مغز خاگینه از انواع آجیل می‌توانید استفاده کنید هر چند خاگینه مجلسی معمولا با مغز پسته درست می‌شود.


مواد لازم : براى ۴ نفر

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن


۱/۲ قاشق چایخوری پودر گل محمدی

   ۵ قاشق غذاخوری آرد

   ۴ قاشق غذاخوری ماست

   ۴ عدد تخم مرغ

  ١ قاشق مربا خورى بکینگ پودر

  ۱ قاشق مربا خورى آب لیمو ترش تازه


طرز تهیه:


٣ لیوان شکر به همراه ٢ لیوان آب و کمى زعفران را روى گاز حرارت دهید تا به نقطه جوش برسد و شکرحل شود ، از روی حرارت برداشته و گذاشته تا سرد شود.


تخم مرغ ها را در ظرفی بریزید و کاملا هم زده تا یکدست و تا جایی که کف کند،بعد آرد، ماست، بکینگ پودر و لیمو ترش را یه آن اضافه و مجددا با همزن بزنید.


یک تابه متوسط را روی گاز گذاشته تا داغ شود، سپس ٢ قاشق روغن به آن اضافه کنید.مواد مخلوط شده را در تابه بریزید و 20 دقیقه گذاشته تا بسته و پخته شود. بعد از سرخ شدن قسمت زیرین آن را برگردانده اجازه دهید تا طرف دیگر هم پخته و سرخ شود و بعد از روی حرارت بردارید .


سپس خاگینه به مدت 15 دقیقه در تابه بماند و در این فاصله درب تابه را هم بسته نگه دارید تا خاگینه نرم شود. در مرحله بعد روی خاگینه را با پودر نارگیل، پودر پسته و گل محمدی تزیین کنید و سپس شهد سرد شده روی خاگینه بریزید و اجازه دهید شهد کاملا به خورد خاگینه برود و بعد به فرم دلخواه برش بزنید و سرو کنید.



خاگینه مجلسی مغز دار تبریزی


مواد لازم: برای شربت

۱/۲ قاشق چایخوری پودر هل

   ۲ قاشق غذاخوری گلاب

   ۱ لیوان شکر

   ۱ لیوان آب

      زعفران آب کرده به مقدار دلخواه


مواد لازم : برای خاگینه


۱/۴ قاشق چایخوری بکینگ پودر

  ۲ عدد تخم‌مرغ

  ۲ قاشق غذاخوری ماست شیرین

  ۲ قاشق غذاخوری آرد

  ۱ قاشق چایخوری وانیل

  ۲ قاشق غذاخوری زعفران دم کرده

      نوک قاشق چایخوری نمک

     مغز آجیل: گردو خرد شده، خلال پسته یا خلال بادام

     پودردارچین، پودرگل محمدی و پودر پسته به مقدار دلخواه

طرز تهیه :شربت

 ۱ لیوان شکر و۱ لیوان آب را در یک قابلمه بریزید و روی شعله ملایم گاز قرار دهید تا به دمای جوش برسد. وقتی که مخلوط آب و شکر غلیظ شد و قوام پیدا کرد پودر هل، گلاب و زعفران را به این شهد اضافه هم بزنید و سپس بلافاصله شعله گاز را خاموش کنید تا عطر هل ، گلاب و زعفران حفظ شود. اجازه دهید شهد به دست آمده کاملا سرد شود.


طرز تهیه : خاگینه

در یک ظرف جداگانه تخم‌مرغ را بریزید و کاملا زده تا یکدست شود و بعد ماست ، آرد، بکینگ پودر، نمک، زعفران وپودر وانیل را اضافه و تمام مواد را خوب هم بزنید و ترکیب کنید.


یا میتوانید برای گلوله نشدن آرد را بتدریج اضافه کرده و مرتب مایه را هم بزنید ،مایه به دست آمده باید کاملا صاف و یکدست باشد و بافتی شبیه فرنی داشته باشد. اگر بافت مایه از فرنی شل‌ تر بود کمی دیگر آرد به آن اضافه کنید و خوب هم بزنید.


برای این مقدار مواد توی یک تابه متوسط یا کوچک را با مقداری روغن چرب کنید و اجازه دهید روی شعله ملایم گاز گرم شود.تابه باید کاملا داغ شود، سپس 1/2 از مایه خاگینه را توی تابه بریزید. درب تابه را چند دقیقه ببندید تا خاگینه کمی خودش را بگیرد.


 بعد از این‌که خاگینه خودش را گرفت، مغزهای دلخواه را بپاشید و روی مغزها مقداری پودر دارچین، پودر گل محمدی و پودر پسته بپاشید، بقیه مایه را روی مواد داخل ماهیتابه بریزید و درب ماهیتابه را بگذارید تا خاگینه بسته یا خودش را بگیرد.

 بعد از چند دقیقه که خاگینه خودش را گرفت و رنگش طلایی مایل به سرخ شد آن را برگردانید تا سمت دیگر آن هم سرخ و برشته شود. بعد از سرخ شدن خاگینه آن را از تابه خارج نکنید.


به مدت ۱۵ دقیقه در تابه بماند و در این فاصله درب تابه را هم بسته نگه دارید تا خاگینه نرم شود. در مرحله بعد روی خاگینه را با پودر نارگیل، پودر پسته و گل محمدی تزیین کنید و سپس شهد سرد شده روی خاگینه بریزید و اجازه دهید شهد کاملا به خورد خاگینه برود و بعد به فرم دلخواه برش بزنید و سرو کنید.

ترجمه: شیرین میرکرمی مجله ارم بلاگ

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده