بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» کمه جوش غذای سنتی و قومی سبزوار

کمه جوش غذای سنتی و قومی سبزوار

در شرایط امروز کشورمان با آمدن بیماریهای مختلف و ویروسی باید سعی کنیم از غذاهای سالم و مقوی استفاده کنیم در بیشتر استانهای ایران غذاهای فوق العاده ساده و مقوی وجود دارنند که شاید تا به امروز اسمشون هم به گوشتون نخورده و در این روزها که پیشنهاد میشود، از غذاهای سالم استفاده کنیم .


پس بهتر با یک گشت در اینترنت سری هم بزنیم به غذاهای روستایی و قدیمی کشورمان تا هم از انواع مواد معدنی و پروتئین و ویتامین های آن بهرمند شویم و هم از خوردن آن لذت ببریم . این غذای ساده دارای ویتامین های A، B، C، E، K، D، کربوهیدرات، سدیم، پتاسیم، اسیدفولیک، منیزیم، منگنز، فسفر، آهن، فیبر، پروتئین، کلسیم، روی (زینک)، اسیدچرب امگا 3، سلنیوم، گوگرد، سولفور، منتول و غیره است.


هم افراد خانواده را با غذای ملی استانها آشنا کنیم.اگر به غذاهای محلی نقاط مختلف علاقه دارید، این غذای محلی سبزواری را هم حتما امتحان کنید . این غذا با سبزی خوردن و نان و ترشی بسیار لذیذ است.كمه جوش يک غذای قومی و یا محلی شهرستان سبزوار است و در همه استان های خراسان پرطرفدار است. این غذا بسیار آسان تهیه می شود و نیازی به توضیح زیادی در مورد آن نیست.البته در تمام استانهای ایران هم این غذا به نام های محلی و بسته به مواد و شرایط آب و هوایی استان طرز تهیه آن متنوع است.این غذارا میتوانید با کشک بجای کمه هم تهیه کنید.


مواد لازم برای 6 نفر


1 کیلو کمه یا همان ماست چکیده

2 عدد گوجه‌ فرنگی ریز خرد شده

2 قاشق غذاخوری نعناع خشک

2 عدد پیاز نگینی خرد شده

6 قاشق غذاخوری پودر گردو

1 قاشق مرباخوری زردچوبه

 روغن به میزان لازم یا 50 گرم کره یا روغن محلی

 نمک ، فلفل قرمزبه میزان لازم

طرز تهیه:

کمه یا ماست را با مقداری آب خوب ترکیب کنید تا صاف و کمی رقیق شود ولی مثل دوغ آبکی نباشد.


پیاز و روغن را در ظرفی بریزید و روی حرارت گذاشته تا روغن ذوب و پیاز تفت خورده و نرم و سبک شود و بعد گوجه فرنگی را اضافه و هم زده تا خوب نرم و شود .


زردچوبه، نعناع خشک ، گردو، نمک و فلفل قرمز را اضافه و تفت داده تا نعناع کمی سرخ شود و کمه را اضافه و گذاشته تا کمی بجوشد و کمی غلیظ ولی سفت نشود. این غذا را در کنار انواع ترشیجات و سبزی و با نان کاک یا نان خشک شده استفاده میکنند.


درباره کمه یا ماست جوش استان خراسان

کمه جوش» یکی از غذاهای محبوب محلی مردم سبزوار و نواحی اطراف آن در غرب خراسان است.

 کمه جوش سبزوار به علت دارا بودن کلسیم، منیزیم، منگنز، سلنیوم و ویتامین D، موجب تقویت و استحکام استخوان و دندان شده و از بروز پوکی استخوان و آرتروز جلوگیری می‌کند.


 این غذا به علت تاثیری که در استحکام استخوان دارد، برای استخوان بندی کودکان در حال رشد و افراد سالخورده بسیار مفید است.


کمه جوش سبزوار به علت داشتن ویتامین های A، E، C ، خاصیت آنتی اکسیدانی داشته و موجب تقویت سیستم ایمنی بدن و محافظت از آن در برابر انواع بیماری‌ها مخصوصا سرطان‌ها می‌شود.


وجود آهن، اسیدفولیک و ویتامین B12 در این غذا، گلبول‌های قرمز خون را افزایش می‌دهد، لذا باعث رفع کم خونی می‌شود؛ بنابراین برای زنان باردار و جنین مفید است.

 مصرف کمه جوش سبزوار موجب عملکرد بهتر سیستم عصبی می‌شود؛ بنابراین حافظه را تقویت کرده و از بروز آلزایمر پیشگیری می‌کند.

 این غذا حاوی پروتئین فراوانی است که موجب تقویت عمومی، افزایش سطح انرژی و عضلانی شدن بدن می شود.

 کمه جوش سبزوار دارای انواع ویتامین ها و املاح معدنی است، بنابراین پوست و مو را تقویت کرده و باعث طراوت و جوانسازی آن می شود.

 تقویت سیستم قلبی عروقی، بینایی، عملکرد بهتر روده ها، هضم آسان غذا و رفع یبوست از دیگر خواص کمه جوش سبزوار است.

سبزواری ها در این غذا به جای ماست چکیده، کمه می ریزند. کمه نوع خاصی از ماست چکیده است ک از روستاهای اطراف سبزوار به این شهر آورده می شود. نکته دیگر این است که به دلیل کم آبی، در این شهر اغلب نان های آنها خشک و کاملا ترد عرضه می شود زیرا سبوس بیشتری در آرد نان ها مورد استفاده قرار می گیرد. در ضمن، اکثر سبزواری ها در باغچه شان سبزی ای به نام بادرنجبویه پرورش می دهند که آن را به صورت تازه یا خشک شده کنار غذای شان میل می کنند.

مـقـدارکالــری

این غذا تقریبا 1175 کیلوکالری انرژی دارد. در صورتی که این حجم به 4 قسمت تقسیم شود هر واحد دارای 300 کیلوکالری انرژی خواهد بود.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 دهکده لاغری تهرانپارس-چربی سوزی و عضله سازی 09194242696 مشاهده