خرید از سراسر دنیا


» آموزش پخت نان وانیلی مخصوص ترکیه

آموزش پخت نان وانیلی مخصوص ترکیه

علم تغذیه، نان هایی که در تهیه آنها از آردهای سبوسدار (مانند نان سنگک و نان بربری) استفاده می شوئد، در مقایسه با آرد سفید ارزش غذایی بالاتری دارند. سبوس غنی ترین منبع غذایی فیبر به شمار می رود که از مواد سلولزی تشکیل شده است. فیبرهای گیاهی به دو نوع محلول و نامحلول تقسیم می شوند. سبوس گندم جزء فیبرهای غذایی نامحلول است که با افزایش حجم مدفوع از بروز یبوست جلوگیری می کند.

موادلازم : برای 15 نان


120 گرم آب گرم

  65 گرم شکر

  50 گرم کره ذوب شده

  50 گرم پودر شیر

   7 گرم مخمر خشک فوری

   5 گرم نمک

   5 گرم وانیل

   2 عدد تخم مرغ زده شده

   1 عدد زرده تخم مرغ برای تزیین

   1 قاشق غذا خوری شیر برای تزیین

   4 قاشق غذاخوری شکر قهوه ای برای تزیین

   1 قاشق چای خوری وانیل برای تزیین

      آرد به میزان لازم

     پودر قند برای تزیین روی نان

طرز تهیه :

  در یک کاسه مخمر وآب گرم را بریزید ،کنار گذاشته تا عمل کند. در ظرفی جدا تخم مرغ ، شکر ، نمک وانیل و پودر شیر و مخمر را با هم خوب ترکیب کنید.

کره ذوب شده را در حالی که هنوز داغ است به ترکیب اضافه کرده و هم بزنید، در مرحله آخر آرد را به حدی اضافه کرده که خمیری نرم وصاف بدست بیاید ، این خمیر را به مدت 10 دقیقه ورز داده وبعد خمیر را به 15 قسمت تقسیم کنید. 

خمیر را در دست گرد کرده و با فاصله توی سینی چرب شده قراردهید و به مدت نیم ساعت برای بار آخر استراحت داده تا خمیر حجیم شود.

روی چانه های خمیر یعنی در مرکز نان به عمق 1سانتیمتر با یک چاقو یک برش داده، سینی را در فر قرار داده با درجه 180سانتیگراد و یا 350 درجه فارنهایت قرار دهید و بعد در وسط های پخت تخم مرغ زده شده با شیر را با یک برس روی نانها زده و شکر مخلوط شده با وانیل را روی آن بپاشید و دوباره سینی را در فر گذاشته تا نان ها قهوه ای شود.


درباره خواص نان

بر حسب آداب و رسوم اقوام و ملل مختلف، نان به روش های مختلفی طبخ می شود و انواع گوناگونی دارد. در ایران انواع نان به دو دسته نان های فانتزی و نان های سنتی تقسیم می گردد. نان های سنتی ایران عبارتند از نان لواش، سنگک، بربری و تافتون. البته در شهرهای مختلف نان هایی مانند نان، نان شیرمال، نان روغنی، نان گُلاچ نیز طبخ می شود. نان گُلاج (ساج، غلاج) مانند نان بربری است، ولی ضخامت آن حدود ۴ سانتی متر و بیشتر در مازندران و گرگان متداول است. نان تابون نیز نانی است مانند نان ساج که چادرنشینان آن را در تنورهای زیرزمینی می پزند.

نانواها بعضاً از کنجد، سیاهدانه و برخی مغزها و گیاهان معطر مانند بادیان و رازیان، هم برای تزئین و هم برای طعم دادن به انواع نان استفاده می کنند. نان های فانتزی نان هایی هستند که با گسترش شهرنشینی و ماشینی شدن زندگی وارد جامعه ما شده اند. در کشورهای خارجی معمولاً از نان تست (toast) استفاده می شود. این نان ها بافت صافی داشته و به صورت برش های نازک بسته بندی می شوند. در تهیه انواع ساندویچ معمولاً از گروه دیگری از نان ها به نام باگت (baguette) استفاده می شود. این نان ها ضخیم هستند و داخل شان فضایی وجود دارد که مواد داخل ساندویچ را در این قسمت جا می دهند.

تقسیم بندی نان برحسب نوع آرد

نان سفید: نانی است که از آرد سفید یعنی آردی که در آن فقط دانه غلات به کار می رود، تهیه می شود.

نان قهوه ای: نانی است که در تهیه آرد آن، دانه گندم و 10./. پوسته دانه (سبوس) به کار می رود.

نان کامل: نانی است که در تهیه آرد آن، از دانه کامل گندم (دانه به همراه سبوس) استفاده می شود.

نان جوانه گندم: نانی است که به آرد آن، پودر جوانه گندم اضافه می گردد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده