دوره ای که به جرات میتونه ورق زندگیتو عوض کنه!

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش کباب میگو با طعم روغن کنجد - آسیایی

آموزش کباب میگو با طعم روغن کنجد - آسیایی

میگو یکی از آبزیان دریایی حدود 80 نوع وجود دارد که به سه گروه میگو سفید ، میگو قهوه ای و میگو صورتی شناخته می شود. میگو در ایران به خاطر گرانی طرفدار زیادی ندارد


زمان آماده سازی : 30 دقیقه  زمان پخت : 40 دقیقه


مواد لازم : برای 8 نفر

2/5 سانت زنجبیل پوست کنده و رنده شده

طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن مطلب مرتبط طرز تهیه چیز کیک پنیری بدون گلوتن

 10 قاچ لیمو، برای تزیین

 1 کیلوگرم پخته شده، میگوبدون پوست

  8 قاشق غذا خوری روغن کنجد

 2 قاشق غذا خوری آب لیمو 

  2 قاشق چای خوری سس سویا

  6 ساقه پیازچه فقط قسمت سبز آن مورب خرد شده

  2 دسته کوچک جعفری تازه، ریز خرد شده

  1 قاشق چای خوری پودردانه زیره سبز

      کمی فلفل با نمک دریا

طرز تهیه :

میگو را توی یک کاسه بریزید و با روغن، آب لیمو، سس سویا، زنجبیل و زیره، خوب مخلوط کنید.۱ ساعت کنار گذاشته تا میگو مزه دار شود.

12سیخ چوبی را 20 دقیقه در آب قرار داده تا خیس بخورد.میگوها را تساوی به سیخ زده و کمی نمک و فلفل روی آن بپاشید.

میگو ها را روی آتش مستقیم به مدت 4 تا 5 دقیقه روی حرارت قرار داده تا دو طرف آن کباب و طلایی شود.

در حین کباب شدن با یک برس از ترکیب مایع مزه دار شده میگو مرتب روی میگو ها بزنید. سیخ های میگو را درظرفی که با پیاز خرد شده و جعفری خرد شده ، قاچ لیمو تزیین شده قرار دهید.


درباره میگو

میگوها، درصد وزن قسمت های مختلف بدن متفاوت است. یعنی سر و سینه از ، بدن (گوشت) و پوسته وزن میگوها را تشکیل می دهد. عمده ترین گونه پرورشی میگو در ایران، «میگوی سفید هندی» است. میگوی سفید هندی در سواحل شمالی خلیج فارس پرورش می یابد.از صید میگوی جنوب، از نوع موزی (میگوی صورتی) ، میگوی سر تیز و مابقی هم از نوع سفید هندی، ببری سبز، گنتک و چکو هستند.


با مصرف 120 گرم میگو، از نیاز روزانه بدن به سلنیوم تامین می شود.انواع میگو تفاوت هایی جزیی در ترکیب های تشکیل دهنده و مواد مغذی دارند؛ به طوری که میزان آب در گوشت میگو پروتئین ،چربی او موادمعدنی از متغیر است بنابراین نمی توان تفاوت چندانی از نظر ارزش تغذیه ای بین میگوهای ریز و درشت قائل شد.


آیا تفاوتی بین میگوهای یخی و تازه وجود دارد؟

ممکن است در روند آماده سازی میگوهای یخ زده، برای به تاخیر انداختن فساد و جلوگیری از ایجاد لکه های سیاه، از افزودنی های احیاکننده شیمیایی که به «دیپ» معروف هستند، استفاده شود. اسید اسکوربیک و متا بی سولفیت سدیم، از معروف ترین این مواد هستند. به همین دلیل بهتر است اگر می توانید، میگو را هم مانند سایر خوراکی ها تازه خریداری و مصرف کنید. البته استفاده از میگوهای یخی هم باوجود این مواد، اشکالی ندارد.


تفاوت شاه میگو با سایر میگوها چیست؟

شاه میگو یا همان لابستر، از نظر علم دامپزشکی، نوعی میگو نیست بلکه از انواع خرچنگ ها به شمار می رود که بخش خوراکی شاه میگو، دم آن است. لابستر معمولا به وسیله دام (و نه تور صید میگو)، صید می شود. این موجود را می توان بعد از صید به مدت طولانی در ظرفی از آب دریا یا آبی شبیه به ترکیب آب دریا نگهداری کرد. ضمن اینکه لابستر در دمای 24 درجه سانتی گراد و رطوبت مناسب تا 3 هفته هم زنده می ماند. به همین دلیل هم در بخشی از غرفه های صید ماهی، لابستر را زنده می فروشند.


شاه میگو، یکی از گران ترین غذاهای دریایی در دنیا است و در بسیاری از کشورها جزو غذاهای اشرافی محسوب می شود. پختن لابستر زنده، اثری در کیفیت آن ندارد و به همین دلیل کشتن آن قبل از پختن ضروری نیست. اگر ضرورتی برای کشتن این موجود احساس شود، رایج ترین روش پخت، غوطه ور کردن آن در آب جوش است و آب مورد استفاده نیز باید دارای3./. نمک باشد و لابسترها، از زمان به جوش آمدن آب، 20 تا 30 دقیقه در آن قرار داده شوند. اما ذکر این نکته ضروری است که برخی از مراجع تقلید خوردن شاه میگو را حرام می دانند.


چرا میگوهای درشت تر، گران تر هستند؟

میانگین وزن میگوهای ایرانی، حدود 7 گرم است. مبنای صید هم وجود 70درصد میگو با وزن بالاتر از ۱۱ گرم یا بالای 12 سانتی متر طول است. گران بودن میگوهای درشت تر، به بازارپسندی بیشتر آنها بستگی دارد و پایه علمی و ربطی به ارزش تغذیه ایشان ندارد. معمولا میگوهای سر تیز، اندازه کوچکی دارند و ارزش اقتصادی آنها کمتر است که این به معنای پایین تر بودن ارزش تغذیه ای آنها در برابر سایر میگوها نیست.


میگو غذایی به شدت فساد پذیر است که پس از صید باید سریع، تمیز و منجمد شود. اگر میگو در هوای گرم قرار بگیرد، به سرعت فاسد، نرم و رنگ پوسته کیتینی آن قرمز می شود. این میگوها به «میگوی تبدار» معروف هستند.

البته نباید این میگوها را با میگوهایی که رنگ پوسته آنها به صورت طبیعی قرمز یا قهوه ای است، اشتباه گرفت. حواستان باشد که در مرحله جدا کردن سر و شستشوی میگو که اولین مرحله آماده سازی آن است، هرچند که به ظاهر فقط سر میگو جدا می شود، اما در اصل، کارگران همراه با سر، تمام اندام های تنفسی و بخش عمده ای از اندام های گوارشی میگو را هم خارج می کنند. خارج کردن اندام های فوق، باعث تخلیه بخش عمده باکتری ها و آنزیم هایی می شود که در حالت طبیعی، در میگو فساد ایجاد می کنند. میگوی تازه، فقط1 تا 2 روز قابل نگهداری است. در حالی که میگوی منجمد تا چند هفته قابلیت نگهداری دارد.

فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده