بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» دستور تهیه پای ماهی و ماهی سوخاری

دستور تهیه پای ماهی و ماهی سوخاری

 به دلیل داشتن ارزش غذایی بالا ، یک غذای کاملا سالم در رژیم روزانه افراد است. شاید بتوان به جرات عنوان کرد که ماهی ها تنها منابع غذایی هستند که پروتئین آن دارای هضم آسانی است .ماهی ها دارای کمترین میزان چربی و اسیدهای چرب می باشند.آنها سرشار از موادمغذی و ویتامین های مورد نیاز بدن هستند .


ماهی سوخاری انگشتی


 مواد لازم : برای 2 تا 3 نفر

500 گرم ماهی نوع آن به سلیقه

1/2 قاشق چایخوری فلفل سیاه

    2 عدد سفیده تخم مرغ

    1 قاشق چایخوری نمک

        پودر نان سوخاری با کمی پفک پودر شده به میزان لازم

        نمک و فلفل به میزان لازم

       روغن برای سرخ کردن

        آرد به میزان لازم

طرز تهیه:

ماهی را بصورت یک فیله باریک برش داده و با نمک و فلفل مزه دار کنید. سپس روغن را در تابه بریزید و روی حرارت قرار داده تا داغ شود. پودر سوخاری را با پودر پفک مخلوط کرده ودر ظرفی بریزید. سپس آرد وتخم مرغ زده شده را در ظروف جداگانه بریزید

 برش های ماهی را در آرد بزنید وبعد در تخم مرغ زده شده ودر آخر با پودر سوخاری پوشش دهید ودر روغن داغ شده سرخ کنید. در ظرفی به همراه سالاد و سس های دلخواه با نان یا برنج سرو کنید.   


پای ماهی قزل آلا


مواد لازم : برای 4 نفر

300 گرم پنیر چداررنده شده

180 گرم ماهی قزل آلا پخته وخرد شده

250 گرم تره فرنگی قسمت سبز آن خرد شده

250 میلی لیتر خامه

  75 میلی لیتر شیر

   1 عدد خمیر پای

    1 قاشق غذا خوری روغن زیتون

    1 عدد پیاز سفید خرد شده

    2 حبه سیر خرد شده

    2 عدد تخم مرغ زده شده کامل

    3 عدد زرده تخم مرغ

    1 قاشق چایخوری آویشن

فررا با حرارت 190 درجه سانتیگراد ویا 375 درجه فارنهایت روشن کنید. توی یک قالب به سایز 22 سانتیمتر را با کمی روغن چرب کنید.


طرز تهیه :


روغن را درتابه بریزید وروی حرارت قرار داده تا گرم شود. پیاز وسیر را توی روغن کمی تفت داده ، تا سبک و نرم شود. تره فرنگی را هم به ترکیب اضافه وبا پیاز تفت دهید.


تخم مرغ و زرده ، خامه و شیر را در یک کاسه با هم مخلوط کرده و بعد نیمی از پنیر وآویشن را هم به ترکیب اضافه و با هم مخلوط کنید. ماهی خرد شده را با پیاز وسیر وتره فرنگی را هم به مایه اضافه و خوب ترکیب کنید.


خمیر را در قالب پهن کرده و با چنگال چند سوراخ کف قالب بزنید و تمام مواد آماده شده را توی خمیر بریزید و با باقی پنیر روی ترکیب بپاشید.قالب را در فر به مدت 30 دقیقه قراردهید. تا پنیر آب شده ولبه های خمیر طلایی شود.


سالمترین روش پخت ماهی

ماهی ها دارای طبع سرد هستند و میتوانند در زمان خوردن برای افراد دچار مشکل کنند . به همین خاطر به افرادی که طبعی سرد دارند توصیه می شوند که ماهی نخورند و یا حتی الامکان آن را در وعده شام استفاده نکنند ؛ چرا که سبب ایجاد مشکلات گوارشی شدید در افراد می شود .

ماهی را بهتر است همیشه با مخلفاتی که طبع گرم دارند مانند گردو ، خرما ، کنجد ، ارده ، آب نارنج ، آب لیموی تازه استفاده کنید .


1- آب پز کردن ماهی

یکی از بهترین روش های پخت ماهی به خصوص برای افرادی که قصد کاهش وزن دارند می باشد . ماهی آبپز شده هضم بسیار راحتی دارد ولی با پخت آن به صورت آبپز ، بسیاری از مواد مغذی ماهی به داخل آب رفته و ماهی کمی از خواص خود را از دست می دهد .در این میان هرچه میزان پخت طولانی تر باشد مقدار مغذی بیشتری از دست می دهد .


2- بخار پز کردن

ماهی در این روش نسبت به آبپز کردن مواد مغذی کمتری از دست می دهد .


سرخ کردن ماهی

سرخ کردن روش زیاد خوبی برای پخت ماهی نیست چرا که اسیدهای چرب امگا3 و ویتامین ها محلول در چربی می باشند و با قرار گرفتن در مجاورت روغن تمامی آنها از بین می روند و ماهی دیگر علاوه بر اینکه خاصیتی ندارد بسیار مضرر نیز می باشد .


3- گریل کردن ماهی

بهترین و خوشمزه ترین روش پخت ماهی است . ماهی با قرار گرفتن در داخل فویل کاملا پخته شده و آب میان بافتی خود را هم از دست نمی دهد 

ویتامین A ، D و B موجود در ماهی موجب سلامت سیستم عصبی بدن ، استحکام استخوانها و بهبود عملکرد مغز می شود .

ید موجود در ماهی ها به شدت در رشد کودکان موثر می باشد . آهن موجود در گوشت ماهی نیز برای کسانی که دچار فقر آهن می باشند بسیار مفید و درمان کننده است .

روی موجود در ماهی نیز برای کسانی که دچار خستگی مفرط و ضعف عمومی بدن می باشند ، کمک کننده است . این ماده‌ی غذایی سرشار از مواد مغذی مهم، مانند پروتئین و ویتامین D بوده و از بهترین منابع اسیدهای چرب امگا 3 هم هست،

برخی از ماهی‌ها از بقیه بهتر هستند؛ انواع ماهی‌های چرب، به‌عنوان سالم‌ترین نوع ماهی مطرح شده‌اند. به همین دلیل ماهی‌های چرب، مانند سالمون، قزل‌آلا، ساردین، تُن و خالی مخالی حاوی چربی فراوانی هستند. ویتامین D محلول در چربی ماده‌ای مغذی است که بیشتر مردم در معرض کمبود آن هستند. این ویتامین مانند هورمون استروئیدی در بدن عمل می‌کند.


ماهی چرب مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 دارد. این اسیدهای چرب برای عملکرد مطلوب بدن و مغز بسیار حیاتی هستند و ریسک ابتلا به بسیاری از بیماری‌ها را تا حد زیادی کاهش می‌دهند. برای تأمین امگا ۳، خوردن ماهی حداقل یک یا دو بار در هفته توصیه می‌شود.

خلاصه اینکه، ماهی حاوی بسیاری از مواد مغذی مهم، از جمله پروتئین با کیفیت بالا، یُد، انواع ویتامین و مواد معدنی است. انواع ماهی‌های چرب مقدار زیادی اسیدهای چرب امگا 3 و ویتامین D دارند.

ماهی شکم پر از قدیم در کشور مرسوم بوده و به دلیل استفاده از موادغذایی شیرین مانند کشمش از مضرات ماهی می‌کاهد و مصرفش بسیار مناسب است.

در مازندران و گیلان، ماهی را با کمک ادویه‌های گرم به اعتدال می‌رسانند. در گیلان از گیاهانی مثل چوچاق و خالواش استفاده می‌کنند. خالواش گیاهی هم‌خانواده نعناع است.چوچاق نیز گیاهی شبیه به گشنیز است که از عوارض سردی ماهی می‌کاهد.

مرزه، ترخون و گلپر نیز از جمله سبزی‌های مفید برای طعم دادن به ماهی هستند.در اکثر نقاط ایران قبل از پختن ماهی آن را به مدت 2 تا 6 ساعت به شکل شکم‌پر یا در مجاورت این سبزی‌های معطر قرار می‌دهند.

استفاده از زنجبیل و فلفل‌سیاه نیز به عنوان طعم‌دهنده برای ماهی و میگو مناسب است.ماهی در وعده ناهار مصرف شود و اگر فردی مزاج گرمی دارد از خوردن ماهی در وعده شام خودداری کند.

متخصصان تغذیه خوردن ماهی با لیموترش را توصیه می‌کنند، چون نه‌تن‌ها لیمو طعم بهتری به گوشت ماهی می‌دهد بلکه ویتامین C موجود در آن به جذب آهن ماهی کمک می‌کند.

مصرف مقادیر زیاد چاشنی‌هایی، چون لیموترش و انواع ترشی‌ها به همراه ماهی به دلیل آن که هردو طبع سردی دارند بخصوص برای سرد مزاجان توصیه نمی‌شود، چون ضمن این‌که سبب بی‌حالی، ضعف و هضم سخت غذا می‌شود، تشدید‌کننده بیماری‌های سرد همچون روماتیسم، آلزایمر، افسردگی است.

ماهی مزاج سرد و تری دارد. ماهی‌هایی که در اقیانوس و آب‌های شور زندگی می‌کنند، سردی و تری کمتری دارند، اما ماهی ایده‌آل، ماهی‌ای است که در آب‌های روان و شیرین زندگی کند. این نوع ماهی، ماهی معتدل از نظر مزاج است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   مشاور ایرانی در لندن  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده