بازدید سایت خود را میلیونی کنید


» مربا ریواس وانیلی با لیمو

مربا ریواس وانیلی با لیمو

این مربا با ترکیبات مانند ریواس ، لیمو و وانیل یک مربا بسیار خوش طعم و برای صبحانه در کنار نان تست وکره و خامه یا انواع نانها ، مافین و کروسان بسیار لذیذ است.این مربا راحت و ساده تهیه میشود .

زمان آماده سازی 10 دقیقه  زمان طبخ 20 دقیقه  زمان کل 30 دقیقه


موادلازم: برای 3 شیشه یا حدود 740 میلی لیتر


600 گرم شکر دانه دار

600 گرم ریواس خرد شده به قطعات 2cm خرد شده

   3 قاشق غذاخوری آب و پوست رنده شده یک لیمو بزرگ

   1 غلاف وانیلی یا کمی پودر وانیل یا عصاره


دستورالعمل ها:


ریواس را در یک کاسه شیشه ای به همراه وانیل ، پوست و آب لیمو ، شکر بریزید و یک شب کنار گذاشته تا آب بندازد. قبل از پخت مربا 2 عدد نعلبکی را درون فریزر بگذارید.

سپس مخلوط ریواس را درون یک قابلمه بریزید و حرارت را کم کرده و گذاشته تا ترکیب بجوش بیاید و شکر حل شود و مرتب باید مربا را هم بزنید.

وقتیکه مربا بجوش آمد با یک قاشق چوبی به مدت 7 دقیقه هم بزنید تا ریواس هم نرم شود.

در این مرحله از مربا کمی توی نعلبکی توی فریزر بریزید و حدود 30 ثانیه در یخچال قرار دهید.

بعد انگشت خود را توی مربا نعلبکی بکشید واگرچین و چروک افتاد و ژل مانند شد مربا آماده است.

اگر مربا آماده نبود ، به مدت 2 دقیقه گذاشته تا همزمان جوش بزنید ودوباره آزمایش کنید تا مربا آماده شود.

بعد از سرد شدن مربا را توی شیشه ها بریزید وکوزه ها را در یک مکان خنک و تاریک (می توانید سالها نگه دارید) ذخیره کنید و یک بار در یخچال باز کنید و ظرف 3 ماه بخورید.


یادداشت های دستور العمل

قبل از شروع ، لازم است حدود 10 تا 12 شیشه مربا را استریل کنید و یک بشقاب را در فریزر برای تست مربا قرار دهید.

شیشه ها را با بطور مستقیم در ماشین ظرفشویی قرار دهید و یا دستی با مایع ظرفشویی و با آب داغ استریل کنید و توی شیشه ها را با آب جوش پر کنید ، خالی کنید و سپس به مدت 20 دقیقه در دمای 140 درجه سانتیگراد در فر قرار دهید تا در آنجا بگذارید تا مربا آماده شود.


درباره ریواس:


 این گیاه، بومی آسیا بوده و بهترین ریواس که ساقهٔ آن قرمز رنگ می‌باشد، در کشور چین می‌روید.

نام اصلی آن ریواچ است و ریواس و رواش از آن ریشه می‌گیرد در فلات شرقی ایران، فارسی‌ زبانان آن را به نام رواش و ریواچ می‌شناسند. امروزه در ادبیات کتابی آن را ریواس می‌گویند در افغانستان به آن چوکری هم می‌گویند.

گیاه ریواس از گذشته دور تا به امروز بعنوان گیاه خوراکی و دارویی از کاربردهای فراوانی برخوردار بوده است. بخش خوراکی ریواس همان ساقه‌های گل دهنده گیاه است که هم زمان با باز شدن گل‌ها به مصرف می‌رسند . ساقه‌ها در این مرحله ترد و تازه بوده و توسط روستاییان جمع آوری و وارد باز می‌گردند


خام خواری ریواس متداول‌ترین نوع مصرف این گیاه معجزه‌گر است. برای آماده شدن، ابتدا پوسته نازک روی ساقه را همانند کندن پوست موز جدا کرده بعد از کندن پوسته نازک آن را تکه تکه کرده و آن را به همان صورت یا با شکر یا نمک می‌خورند. به عنوان نمونه در بانه آن را با نمک و در سنندج با شکر مصرف می‌کنند. از ساقه‌های آن در تهیه انواع خورشت‌ها، کمپوت، مربا و شربت استفاده‌های فراوان می‌شود.


ریواس طبیعت سرد دارد و دارای ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی است. برای تمامی اعضای بدن، ماده‌ی غذایی بسیار ممتازی شمرده می‌شود و اثر شگفت انگیز و معجزه آسایی دارد. قابض است و برای تقویت معده و کبد مفید می‌باشد. خوردن ریواس برای بیماران تب‌دار و بی اشتها مفید بوده و یرقان، وسواس، سستی را درمان می‌نماید.

در این گونه موارد می‌توان 100 گرم از آب ریواس یا رب ریواس را میل کرد. صفرا و دل به هم خوردگی را رفع می‌کند و برای حصبه و اسهال گرم صفراوی مفید بوده و کرم کُش است.


ریواس دارای ویتامین‌های A و C فراوان و املاح معدنی زیاد نظیر پتاسیم، کلسیم می‌باشد. از طرفی ریواس دارای فیبر فراوان و در مقابل، کمترین میزان چربی است. بنابراین از ارزش غذایی زیادی برخوردار است. ریواس ملین و اشتها آور است و برای افزایش اشتها و یبوست مفید می‌باشد.


ریواس، مقوی قلب و اعصاب بوده و برای درمان بواسیر مفید است. ریواس به عنوان فعال کننده‌ عملکرد دستگاه گوارش و محرک ترشح کبد شناخته شده است.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  مشاور ایرانی در لندن   |   فروش تجهیزات ویپ   |   تهران وکیل   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده