خرید از سراسر دنیا

مطالب پیشنهادی از سراسر وب

» آموزش پخت آلبالو پلو با مرغ یا گوشت قلقلی

آموزش پخت آلبالو پلو با مرغ یا گوشت قلقلی

آلبالو پلو از جمله قدیمی‌ترین غذاهای ایرانی است که به خصوص در فصل تابستان هواداران فراوانی دارد. جالب است بدانید یکی از راهکارهای قدیمی‌ها برای پیشگیری از گرمازدگی خوردن آلبالو پلو در روزهای گرم تابستان بود. آلبالو پلو را به روش‌های مختلف و با مواد متنوع می‌توانید درست کنید.


آلبالو پلو با گوشت مرغ ساده

مواد لازم:

3 پیمانه شکر

4 پیمانه برنج

1 کیلو آلبالو

1 کیلو گوشت مرغ فیله شده

خلال پسته و بادام مقداری

روغن و زعفران به میزان لازم

طر تهیه:

پس از شستشو و خشک شدن آلبالو را بدون هسته کنید و بعد در یک قابلمه بریزید و لابلای آن را شکر بپاشید و به مدت 2 تا 3 ساعت کنار گذاشته تا آلبالو ها آب بیاندازد، قابلمه آلبالو و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و بعد از به جوش آمدن اجازه دهید آلبالوها به مدت 30 دقیقه با شکر بجوشند. بعد از این مدت آلبالوها را آبکش کنید و آب آلبالو را در یک شیشه تمیز بریزید.از این آب می‌توانید به عنوان شربت آلبالو استفاده کنید.

گوشت مرغ را با پیاز را و کمی آب روی حرارت گذاشته تا پخته شود و بعد از پخت آن را خرد یا ریش ریش کنید.

برنج را بعد از پخت و آبکش کردن و البته کمی دون برمی دارید، سپس ته قابلمه را روغن می‌ریزیم و نصف برنج را در ته قابلمه ریخته بعد گوشت مرغ را روی آن ریخته و سپس آلبالو را که آب انداخته است روی آن می‌ریزیم و سپس بقیه برنج را روی آلبالو کنار برنج و زعفران می‌ریزیم و بعد کمی روغن روی برنج ریخته و به مدت نیم ساعت می‌گذاریم تا برنج دم بکشد.


 آلبالو پلو شیرازی با گوشت قلقلی

از جمله غذاهای محبوب تابستانی شیرازی‌ ها در فصل تابستان است.

مواد لازم :

700 گرم آلبالو

400 گرم گوشت چرخ کرده

250 گرم شکر

4 پیمانه برنج

1 عدد پیاز

زعفران دم کرده به میزان لازم

نمک و فلفل سیاه به میزان لازم

خلال پسته و بادام به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

طرز تهیه :

ابتدا 5 تا 6 ساعت برنج‌ ها را با آب و نمک بخیسانید. آلبالوهای شسته شده را هسته‌گیری کنید. سپس آلبالوها را در یک قابلمه بریزید و شکر را لابلای آن‌ بریزید. قابلمه آلبالو و شکر را روی شعله ملایم گاز بگذارید و بعد از به جوش آمدن اجازه دهید آلبالوها به مدت 30 دقیقه با شکر بجوشند. بعد از این مدت آلبالوها را آبکش کنید و آب آلبالو را در یک شیشه تمیز بریزید.از این آب می‌توانید به عنوان شربت آلبالو استفاده کنید.

در یک قابلمه آب را جوش بیاورید و برنج را در آن بریزید. در این فاصله گوشت چرخکرده را با یک عدد پیاز متوسط رنده شده و نمک و فلفل سیاه خوب ورز دهید و به صورت گوشت قلقلی‌های کوچک به اندازه یک گردو درآورید. گلوله‌های گوشتی را در روغن داغ سرخ کنید.

در این فاصله برنج را آبکش کنید. در قابلمه‌ای که می‌خواهید پلو را دم کنید مقداری روغن دم کنید و کف آن را با نان یا حلقه‌های سیب‌زمینی بپوشانید. می‌توانید روی نان یا سیب‌زمینی مقداری کنجد بپاشید. حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو و گوشت قلقلی در قابلمه بریزید، لایه آخر باید برنج باشد. می‌توانید در صورت تمایل گوشت را لای برنج دم نکنید و بعد از پایان پخت آلبالو پلو، گوشت‌های قلقلی را روی برنج سرو کنید.

وقتی که تمام مواد را در قابلمه لایه لایه ریختید پلو را به مدت نیم ساعت دم بگذارید. بعد از دم کشیدن پلو کمی از برنج روی آن را بردارید، با زعفران ترکیب کنید و روی آلبالو پلو برنج زعفرانی بریزید. آلبالوپلو را با خلال پسته و بادام تزیین کنید.


آلبالو پلو مجلسی با فیله مرغ

 برای خوردن گوشت قرمز محدودیت دارید یا می‌خواهید یک آلبالو پلو مجلسی‌ تر داشته باشید می‌توانید از دستور پخت آلبالو پلو با گوشت فیله، سینه یا ران مرغ استفاده کنید.

مواد لازم:

700 گرم آلبالو

500 گرم مرغ فیله شده

250 گرم شکر

4 پیمانه برنج

2 عدد پیاز

زعفران دم کرده به میزان لازم

نمک و فلفل و زردچوبه به میزان لازم

روغن مایع به میزان لازم

خلال پسته و بادام به میزان دلخواه

طرز تهیه:

 ابتدا برنج را به مدت چند ساعت در آب و نمک بخیسانید. در این فاصله فیله‌های مرغ را با زعفران و نمک مزه‌دار و در روغن یا مقداری کره سرخ کنید. بعد از این‌که هر دو طرف فیله‌ها سرخ شد، در یک قابلمه پیازها را به صورت حلقه‌ای برش بزنید و کمی تفت دهید. حالا تکه‌های مرغ را روی پیازها بگذارید و 2 لیوان آب روی آن‌ها بریزید. اجازه بدهید تکه‌های مرغ روی شعله متوسط گاز بپزد.

در یک ظرف جداگانه دو قاشق رب گوجه‌ فرنگی را با مقداری روغن و فلفل تفت دهید و روی مرغ در حال پخت بریزید. بعد از پخته شدن فیله‌ها و باقی ماندن حدود نصف لیوان سس، مقداری زعفران آب کرده به محتویات قابلمه اضافه کنید. تا دو دقیقه زمان بدهید و سپس شعله گاز را خاموش کنید. فیله مرغ پخته شده را ریش ریش کنید و کنار بگذارید. در صورت تمایل فیله مرغ را به همان صورت درسته در کنار آلبالو پلو سرو کنید.

آلبالوها را به همان روشی که در همه دستور ها آمده با شکر بپزید و آب آلبالو را به عنوان شربت کنار بگذارید. اگر آب آلبالوی به دست آمده رقیق است کمی دیگر روی حرارت ملایم بگذارید تا قوام پیدا کند و غلیظ‌ تر شود.برنج را پخته و آبکش کنید و بعد کف قابلمه مقداری روغن بریزید و وقتی که روغن داغ شد

ورقه‌های سیب‌زمینی یا نان لواش را ته قابلمه بگذارید. حالا به صورت لایه لایه برنج و آلبالو را در قابلمه بریزید. بعد از حدود نیم ساعت که آلبالو پلو دم کشید آن را در ظرف مورد نظر سرو کنید. در صورت تمایل می‌توانید زمانی که پلو در حال دم کشیدن است مقداری کره روی آن بگذارید تا آب شود یا در پایان پخت مقداری روغن مایع روی آن بریزید.

به این نکته مهم توجه کنید: آلبالو پلو را روی شعله ملایم گاز دم کنید تا به دلیل شیرینی شیره آلبالوها که به کف قابلمه می‌رسد ته‌ دیگ پلو نسوزد.

برای تزیین آلبالو پلو روی آلبالو پلو مجلسی با مرغ را با برنج زعفرانی و خلال پسته و بادام تزیین کنید و تکه‌های مرغ درسته یا ریش ریش را روی آن بچینید. می‌توانید به جای فیله مرغ از ران یا تکه‌های سینه مرغ هم استفاده کنید.

نکاتی در باره آلبالو با برنج

آلبالوها حین دم کردن پلو به هم نچسبند، مقداری کره آب کنید و قبل از دم کردن پلو، آلبالوها را به کره آغشته کنید.

می‌توانید خلال‌های بادام را کمی خیس کنید و حین دم کردن یک گوشه کنار آلبالوها دم بگذارید.

اگر می‌خواهید یک آلبالو پلو چند رنگ و مجلسی با مرغ یا گوشت چرخکرده داشته باشید، یک گوشه دیگر قابلمه مقداری شربت آلبالو ( در حد سه یا چهار قاشق غذاخوری) و یک گوشه دیگر مقداری زعفران آب کرده بریزید. یادتان باشد لایه آخر آلبالو پلو فقط باید برنج سفید باشد. موقع سرو برنج تمام این قسمت‌ها را با مقداری برنج مخلوط کنید و هر کدام را به صورت جداگانه روی دیس آلبالو پلو بکشید. مربای آلبالو را بدون شکر و با مربای آلبالو درست کنید که نوع ساده تر آلبالو پلو است


درباره آلبالو

آلبالو از میوه‌های فصل تابستان است که هم به صورت خام به عنوان میوه، مورد استفاده قرار می‌گیرد و هم از آن در غذاها، دسرها و شیرینی‌های مختلف فصل استفاده می‌کنند. البته از مربا و شربت خوشمزه آن نیز نمی‌توان به‌راحتی گذشت؛ به خصوص اینکه شربت آلبالو خاصیت عطش‌ زدایی نیز دارد.درضمن، بعضی‌ها برای رفع تشنگی، آب آلبالو را به شربت آن ترجیح می‌دهند. از طرف دیگر، این میوه طبیعتی سرد دارد؛ بنابراین خوردن آن به افراد گرم‌ مزاج توصیه می‌شود. آلبالو، سرشار از ویتامین‌ها و املاح معدنی گوناگونی به خصوص ویتامین C و مقداری سدیم، منیزیم، پتاسیم، مس و روی است.

آلبالو برای خوردن، آلبالوی تازه است که رنگی کاملاً قرمز و درخشان دارد و آلبالوی نارس، دیر هضم است و کار روده‌ها را مختل می‌کند.

هوا رو به گرمی می‌رود و خوب است بدانید آلبالو تشنگی را رفع می‌کند و شربت آلبالو بهترین دارو برای افرادی است که عطش فراوان دارند، البته به شرطی که بیماری قند نداشته باشند. شما این شربت را می‌توانید از مقداری آب آلبالو و شکر رژیمی نیز تهیه کنید.

هسته آلبالو، ضد اسهال و ضد فشار خون است.

آلبالو ضد مواد صفراوی، حالت تهوع و ضد سنگ کلیه است.

در کتب طب سنتی آمده است مصرف آلبالو برای گرم مزاجان و افرادی که چربی زیادی در شکم دارند سودمند است.

مصرف این میوه خارش پوستی را نیز رفع می‌کند و مصرف چند روزه آن برای کبد نیز مفید است.

آلبالو برای رفع حرارت و تشنگی و غلظت خون و صفرا مفید است.

این میوه دارای ویتامین‌های A،B،C،D و مواد معدنی منیزیم، کلسیم و آهن زیاد و کمی سدیم، پتاسیم، رُوی و فسفر است. آلبالو برای مبتلایان به نقرس، روماتیسم، درد مفاصل و تصلب شرائین (سفت شدن رگ‌ها) نیز اثر بخش است.

کسانی که بیماری کلیه دارند، اشخاصی که رماتیسم دارند اگر آلبالو بخورند از بروز نقرس در آنها جلوگیری خواهد شد.

کسانی که بیماری قلبی دارند حتما مصرف کنند چون ادرارآور است

پتاسیم آن از باقیمانده نمک در عروق جلوگیری می‌کند و به صورت ادرار آن را خارج می‌کند و در نتیجه به قلب کمک می‌کند.

خانم‌هایی که می‌خواهند دارای رنگ درخشانی شوند و زیبایی چهره آنها مورد توجه قرار گیرد برای صاف شدن خون خود باید آلبالو بخورند.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   گردشگری ارم بلاگ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) هدیه خرید جدیدترین تبلت سامسونگ (بک کاور و محافظ رایگان) مشاهده