خرید از سراسر دنیا


» غذای سنتی استان لرستان- خورش قلیه ترش

 غذای سنتی استان لرستان- خورش قلیه ترش

 این خورش مربوط به استان لرستان واین خورش با گوشت ومرغ تهیه می شود. در زمان صفویه به تمامی خورش‌ها، قلیه می‌گفتند که به معنای «سرخ کرده» و در زبان عربی یعنی تکه‌های گوشت میباشد.

مواد لازم:

400 گرم گوشت گوسفندی خرد شده

  2 عدد سیب زمینی نگینی خرد شده

   2 عدد پیاز نگینی خرد شده

 1 قاشق غذاخوری رب گوجه فرنگی

      آب ، روغن ،نمک، فلفل و زردچوبه به مقدار لازم

طرز تهیه

پیاز را با روغن در یک قابلمه تفت داده تا نرم و سبک شود و بعد گوشت را اضافه و خوب هم زده تا آب گوشت تبخیر و سرخ شود و بعد ادویه و رب را هم اضافه وکمی تفت دهید.


 بعد آب را بحدی که روی ترکیب را بگیرد اضافه و گذاشته تا گوشت نیم پز و یا پخته شود و بعد سیب زمینی و رب انار را هم اضافه و بگذارید تا خورش پخته و به روغن بیافتد. خورش را در ظرفی بریزید و در کنار نان یا برنج و انواع چاشنی ها سرو کنید.


درباره غذاهای سنتی لرستان

غذای اقوام لر می توان ظرافت، شجاعت و سادگی را دید. ظرافتی که از هنر غنی این منطقه‌ی زیبا گرفته شده، شجاعت که در دل مردان و زنان این خطه ریشه دارد و در جسارت پخت غذاهایی با طعم های متفاوت نمود پیدا کرده و سادگی که در غذاهای محلی لرستان، همچون وجود پاک مردمانش به وضوح دیده می شود.

در غذای اقوام لر می توان ظرافت، شجاعت و سادگی را دید. ظرافتی که از هنر غنی این منطقه‌ی زیبا گرفته شده، شجاعت که در دل مردان و زنان این خطه ریشه دارد و در جسارت پخت غذاهایی با طعم های متفاوت نمود پیدا کرده و سادگی که در غذاهای محلی لرستان، همچون وجود پاک مردمانش به وضوح دیده می شود.


خورشت سیب

گوشت قرمز از اجزای اصلی غذاهای محلی لرستان است و به طور معمول در این غذاها از مواد مغذی و مفید استفاده می شود. خورشت سیب هم از این قاعده‌ مستثنی نیست و با داشتن شیره انگور، گوشت گوسفند و نشاسته‌ی ذرت بسیار مقوی است. همچنین، وجود سیب در این خورشت، حس آرامش و تازگی را به ارمغان می آورد.


کوفته‌ نخودچی

کوفته نخودچی از غذاهای محلی لرستان است که با وجود شباهت به باقی کوفته ها در مناطق دیگر به دلیل استفاده از آرد نخودچی، طعم خاص و متفاوتی دارد. این غذا که از خوش طعم ترین کوفته های ایرانی است، با سس مخصوص سرو می شود. همچنین، در تهیه‌ی این غذا از انواع ادویه ها مانند زعفران استفاده می شود.


کباب بروجرد

استان لرستان که به دامداری و پرورش بهترین دام ها در ایران معروف است، طبعا باید بهترین کباب ها را داشته باشد. درنتیجه، در سفر به این استان از هر غذایی که بگذرید نباید بدون خوردن کباب بروجرد لرستان را ترک کنید!


آش شعله ماش

لرستان به کباب هایش معروف است اما آش هایی هم که در این منطقه طبخ می شوند، چندان دست کمی ندارند. در این آش نیز مانند سایر آش های ایرانی، حبوبات پایه‌ی اصلی است و همان طور که از اسم این آش مشخص است، حرف اول را ماش می زند. این غذا از غذاهای محلی لرستان و به ویژه شهرستان درود، از توابع این استان است.


آش گوشت خرم آباد

آن طور که از نام این غذا استنباط میشود، منتظر می شوید تا یک کاسه آش روی میز بیاید اما آش گوشت خرم آباد چندان شباهتی به تصور ما از چنین غذاهایی ندارد. به این غذاهای محلی لرستان «زیر برنجی» هم گفته می شود و در واقع نوعی چلوگوشت است که در مجالس رسمی سرو می شود. این غذا را در سینی های بزرگ روی میز می آورند که به طور معمول هر پُرس آن برای سه نفر کافی است.


خورشت قلیه ترش

اگر از مردم لرستان بپرسید کدام غذای محلی را به شما پیشنهاد می کنند، پاسخ به احتمال زیاد خورشت قلیه ترش خواهد بود. این خورشت پرطرفدار که به آن «کلیه ترش» هم گفته می شود، با گوشت، سیب زمینی و رب انار پخته می شود. اگر هم دوست داشته باشید، می توانید به جای گوشت قرمز از گوشت مرغ استفاده کنید.


سُغدو،

سُغدو که در واقع دلمه‌ی سیراب شیرادان است، کسانی را که از خوردن این غذا لذت می برند، کاملا راضی می کند. در تهیه‌ی این غذا از برنج، آلو و گردو نیز استفاده می شود که به این غذا طعم ویژه ای می بخشد. برای پخت این مورد از غذاهای محلی لرستان، مواد را مخلوط می کنند و در داخل شکمبه‌ی گوسفند می ریزند. سپس با نخ و سوزن آن را می دوزند و بر روی حرارت ملایم می پزند.


آبگوشت دو گوله دودار

آبگوشت دو گوله دودار که به آن آبگوشت دوغ دار هم گفته می شود، از غذاهای اصیل لرستان است که در نواحی دیگری مانند اراک هم طبخ می شود. همچنین به این غذا آبگوشت کشک لری نیز می گویند و در فصل سرما از غذاهای پرطرفدار در این منطقه به حساب می آید.



گوله ریزه، غذایی برای شب های سرد زمستان

گوله ریزه که در مناطق دیگر به گوشت قلقلی یا کوفته قلقلی نیز معروف است، از غذاهای محلی لرستان به حساب می آید و با برنج خرد شده، سیب زمینی و آرد گندم تهیه می شود. این غذا که طعم فوق العاده ای دارد و سریع حاضر می شود، بهترین انتخاب برای شب های سردی است که دیر به خانه می رسید.


چزنک رغو، نان روغنی معروف لرستان

چزنک رغو نوعی نان روغنی است که در استان لرستان طرفداران زیادی دارد. این نان نوعی فطیر است و در تهیه‌ی آن روغنی به نام رغو استفاده می شود. علاوه بر این، در پخت این نان محلی، شیره‎‌ انگور یا خرما نیز به کار می رود.


بازدید سایت خود را میلیونی کنید
فرم ارسال نظر


مطالب پیشنهادی از سراسر وب




  گردشگری ارم بلاگ   |   مشاور ایرانی در لندن   |   تهران وکیل   |   فروش تجهیزات ویپ  


آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین مطالب مجله


درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی درمان انواع بیماری ها با مصرف آب قلیایی مشاهده